Windtunnel workshop 24 oktober 2012; update: inschrijving gesloten
-
Hallo Yorick en Philip,
Er zal in December inderdaad nog een workshop plaats vinden. Dat zal zijn op 5 december, groet, Hubert
-
Beste Hubert,
Is het ook mogelijk om zelf een vleugel te bouwen en daar dan (uitgebreid) te kunnen meten?
m.a.w. krijgen wij hier tijd voor of gebeurt dat op een andere dag?Groet,
Aalok -
Hoi Aalok,
Het is mogelijk om een eigen profiel te testen. Wat we dan vragen is een werkplan waarin beschreven staat wat je wil gaan meten. Verder moet het profiel aan een aantal eisen voldoen, met name zodat het op de opstelling past. De eisen zijn beschreven in de bouwhandleiding. Wat je vraag betreft over het uitgebreid testen: De opstelling is gemaakt om de lift te meten. Op dit moment is hij aangepast zodat er ook weerstand gemeten kan worden. Dus dat zijn de twee metingen die je kunt doen. Dat zijn dus de twee variabelen die je kunt meten, bedoelde je dat met (uitgebreid) testen of had je verder nog spannende plannen?
Wat de timing betreft is het zo dat we de windtunnel op enkele dagen par jaar mogen gebruiken. Op de andere dagen wordt hij voor onderzoek gebruikt en is het dus niet mogelijk. Je zult je proef dus moeten beperken op de dag van de workshop en dan zul je rond een a twee uren de tijd hebben.
Ik ben benieuwd wat je onderzoeksplan is.
Groet,
Hubert
-
Hallo Marc en Bas,
Je zult ongeveer twee weken van te voren een infomail ontvangen. Na het versturen van de infomail kun je je bij een van de workshops inschrijven. De eerste begint om 9 uur, de tweede om 11 uur. Als je een eigen profiel hebt gemaakt, kun je je in de middag inschrijven voor open uren.
Groet, Hubert
-
Hallo Hubert,
Wij willen graag weten hoelaat deze workshop is en dergelijken of krijg je daar een brief over als je je inschrijft?
Groeten,
Marc en Bas -
Beste Hubert,
Wij willen graag zelf een vleugelprofiel maken.
Nu weten we niet precies wat er tijdens de standaard workshop al getest gaat worden maar wij zouden persoonlijk graag een eigen profiel maken waarmee wij de invloed van flaps kunnen testen en eventueel wat de invloed op de liftkracht is als we de vleugel verontreinigen.
Heeft u misschien nog tips voor het bouwen van een eigen vleugelprofiel?groet,
Sander en Jasper -
Beste Hubert,
Wij willen graag aan deze workshop deelnemen, helaas komt 24 oktober ons slecht uit.
Vind deze workshop ook nog op andere data plaats dit schooljaar?Groeten,
Yorick & Philip
-
Hoi Sander,
Onder het kopje >Naar Delft>Workshops>Windtunnels kun je volgende informatie vinden. Lees dat even door, dan weet je waar het over gaat. Op de windtunnel workshop pagina zul je de bouwhandleiding vinden om zelf een profiel te maken, dat moet je denk ik op weg helpen.
Wat betreft je experimenten. Als je een vleugel maakt waarbij je de Flap kan bewegen kun je zeker metingen doen en vergelijken of de flap invloed heeft op de lift coëfficiënt. Dat lijkt me een hele goede proef!
Je tweede experiment is ook haalbaar omdat de opstelling die op dit moment wordt gebruikt ook de weerstand kan meten. Je kunt je voorstellen dat verontreiniging daar zeker effect op heeft. Het zou ook op de liftcurve effect kunnen hebben overigens, maar waarschijnlijk is de verontreiniging niet voldoende om dat te realiseren. Het gaat hier om 'flow tripping', misschien kun je dat eens googlen.
Dus mijn voorstel is: bouw een vleugel volgens de bouwhandleiding en probeer er een flap op te zetten die je kunt bewegen. Het makkelijkst realiseerbaar is denk ik de split flap, daarna de plain flap.
Groeten, Hubert
-
Hallo Hubert,
Wij hebben ons aangemeld voor de windtunnel workshop op 24 oktober.
Naar aanleiding hiervan hadden wij een paar vragen.Allereerst vroeg ik mij af, of je ook meetresultaten en gegevens over de vleugels mee krijgt als je jullie vleugels gebruikt om te meten. Gekoppeld hieraan is dan de vraag of jullie ook verschillende soorten profielen hebben zodat wij ook het verschil in lift kunnen meten aan de dikte en/of lengte van de vleugels. Als deze zaken positief beantwoord kunnen worden, klopt het dan dat wij meet gegevens kunnen krijgen over verschillen in:
-De liftkracht
-De lift t.o.v. de hoek van de vleugel
-lengtes en breedtes (oppervlaktes)
-De windsnelheidHeeft u hier nog iets aan toe te voegen of te schrappen welke onderdelen niet gemeten kunnen worden?
Het was eerst de bedoeling dat wij zelf een vleugel gingen maken maar kwamen er achter dat dit nog moeilijker zou zijn dan verwacht. Dit komt onder andere door het gebrek aan tijd, maar ook aan het gebrek aan apparatuur. Op internet hebben wij wel het een en ander kunnen vinden over het snijden met een heet metaaldraadje, maar dan word het nog heel moeilijk om een, niet symetrische gebolde vorm van 60 cm in de diepte, uit te snijden.
Samengevat: is het een privilege als je een eigen vleugel hebt tijdens de workshop, of kun je net zo goed jullie vleugels gebruiken?
Met vriendelijke groet,
Wouter Stiphout & Aalok Parkash
-
Hoi Wouter en Alok,
Onderstaand wat opmerkingen op jullie vragen:
[quote]
Allereerst vroeg ik mij af, of je ook meetresultaten en gegevens over de vleugels mee krijgt als je jullie vleugels gebruikt om te meten. [/quote]
Ja, die krijg je mee, je kunt ze dus ook in je verslag verwerken.[quote]
Gekoppeld hieraan is dan de vraag of jullie ook verschillende soorten profielen hebben zodat wij ook het verschil in lift kunnen meten aan de dikte en/of lengte van de vleugels. [/quote]
We hebben twee profielen, maar er is helaas te weinig tijd om tijdens de workshop beide profiel te testen. De een is trouwens van aluminium, de ander van schuim. Hierdoor verander je dus niet allen de vorm, maar ook oppervlakte. Om ze dan met elkaar te vergelijken slaat niet echt ergens op, omdat je meer dan een variabele verandert (de vorm).[quote]
Als deze zaken positief beantwoord kunnen worden, klopt het dan dat wij meet gegevens kunnen krijgen over verschillen in:
-De liftkracht
-De lift t.o.v. de hoek van de vleugel
-lengtes en breedtes (oppervlaktes)
-De windsnelheid
Heeft u hier nog iets aan toe te voegen of te schrappen welke onderdelen niet gemeten kunnen worden?
[/quote]
Klopt, de lift wordt met krachtopnemers gemeten, alles in de liftkracht formule behalve Cl berekenen of meten we. Je houdt dus Cl over en dat wil je dus ook weten. Uiteindelijk gaan we dus verband leggen. Proef 1 is invalshoek variëren en naar cl kijken, proef twee is om te kijken wat er met de lift gebeurt als je snelheid varieert.[quote]
Het was eerst de bedoeling dat wij zelf een vleugel gingen maken maar kwamen er achter dat dit nog moeilijker zou zijn dan verwacht. Dit komt onder andere door het gebrek aan tijd, maar ook aan het gebrek aan apparatuur. Op internet hebben wij wel het een en ander kunnen vinden over het snijden met een heet metaaldraadje, maar dan word het nog heel moeilijk om een, niet symetrische gebolde vorm van 60 cm in de diepte, uit te snijden.
Samengevat: is het een privilege als je een eigen vleugel hebt tijdens de workshop, of kun je net zo goed jullie vleugels gebruiken?[/quote]
Het hangt er een beetje vanaf of je het zelf wil. Ik denk dat je naar je docent toe meer indruk maakt als je ook het bouwproces in je PWS mee neemt. Als je ons profiel gebruikt, heb je dat natuurlijk niet. Samengevat: Als je echt een groot praktisch gedeelte moet hebben voor je PWS en je er zin en tijd voor hebt, kun je zelf een profiel maken. Aan de andere kant is ons profiel voor de resultaten meer dan voldoende, dus voor de resultaten hoef je het niet te doen. Je hebt het trouwens wel aan het goede eind: als je zelf profielen gaat maken is de grote toevoeging dat je verschillende profielen met elkaar gaat vergelijken. Interessant is bijvoorbeeld een symmetrisch profiel of een extreem dik profiel.Groeten, Hubert