Bouwkundige technieken.
-
Hallo allemaal,
Ik ben een 5 vwo leerling en heb erg veel moeite met de keuze voor mijn profielwerkstuk. Bij een praatje die iemand op mijn school deed over alle opleidingen van het tu delft raakte ik erg geïnteresseerd in civiele techniek. Daarom wilde ik het daar over doen. Ik heb mijn begeleider al gekozen en samen proberen we een onderwerp te verzinnen, maar dat valt tegen. Heeft iemand nog civiele techniek gerelateerde onderwerp ideeën voor mij? Ik dacht hierbij iets in de richting van rekenen aan constructies.
Mvg,
Jacco van Wijk -
Ha Jacco,
Heb je al een moment rustig gezeten en gebrainstormd? Kijk om je heen, wat vind je interessant en bouw dat verder uit. Je noemt al [i]iets[/i] met constructies en dat is zeker leuk om verder uit te werken. Maak n spin met mogelijk interessante ideeen/links en kies voor jezelf of je wilt ontwerpen of wilt onderzoeken. Wanneer je het stappenplan doorneemt, kom je mogelijk ook al een stapje verder.
Daarnaast staan hier op de forum al veel voorbeelden van civiel technische onderwerpen. Je kunt een brug ontwerpen, meerdere ontwerpen vergelijken, je kunt een gebouwtje eenvoudig berekenen op belasting, je kunt je verdiepen in het effect van aardbevingen op gebouwen, je kunt een dijk onderzoeken, nagaan hoe golven werken, wat grondmechanica is en zelfs een rotonde en/of kruispunt ontwerpen. Civiele techniek is enorm breed dus veel te kiezen. Het belangrijkste is, is dat je het zelf leuk moet vinden. Je profielwerkstuk kost veel tijd, dus kies goed, maar twijfel niet te lang!Ik hoor het wel, succes.
Groet,
Noor -
Hallo Noor,
met brainstormen kom ik niet veel verder meer. Ik vind het heel moeilijk om een onderwerp te verzinnen die ik zou willen onderzoeken. Mijn begeleidster vindt het praktische onderzoek erg belangrijk. Zelf ben ik erg onder de indruk van de Romeinse gebouwen waar nog steeds ruïnes van staan. Ik ga dit ook voorleggen aan mijn begeleidster, maar heb jij ook nog suggesties? Ik zat zelf te denken aan de volgende onderzoeksvraag:Waarom zijn de door de Romeinen gebruikte methoden zo sterk?
Ik zat hierbij ook te denken aan een aantal deelvragen zoals "Welke krachten werken er op de Romeinse constructies" en "Hoe kwamen ze aan hun materialen".
Ik zou graag jouw visie hier op willen weten.
Mvg,
Jacco van Wijk -
Ha Jacco,
Je onderwerp vind ik leuk klinken, werk dit verder uit. Want wat houdt 'sterk' in? Was de locatie misschien goed? Geen aardbevingen/overstromingen etc. of werd er in die tijd enkel, topografisch, in hun gebied zo groots gebouwd. Het materiaalgebruik kun je inderdaad onderzoeken en je zou een gebouw kunnen analyseren. Ze bouwden destijds zeer sterk met een trial and error methode, waarom doen wij dat nu niet?
Je zou ook kunnen besluiten een vergelijking te maken met een gebouw uit de moderne tijd en een romeinse ruine. Was de functie hetzelfde, wat is er in de jaren mbt de bouwmethode verandert?Ik weet dat de Sagrada Familia bijvoorbeeld is ontwerpen aan de hand van de kettinglijn. Mogelijk werkten de romeinen ook met iets soortgelijks.
Wil je meer de richting op van de architectuur? Of echt de civiele techniek met zijn bouwconstructies? Je kunt ook een aspect van de bouwmethode kiezen. Dieper ingaan op de krachtenverdeling van een rechte balk en een gekromde (die je veel terug ziet in hun ontwerpen) bijvoorbeeld. En is het de bedoeling dat je een experiment doet? Of is een theoretische analyse voldoende?
Het is aan jezelf, ik hoop je een stapje op weg geholpen te hebben.
Succes,
Noor