PWS Vakwerken
-
Hallo
Ik heb een vraag over het berekenen van vakwerken.
Ik ben erachter gekomen dat er 2 manieren zijn om een vakwerk te berekenen. De snedemethode en gewrichtsmethode? (method of sections + method of joints (PWS moet in Engels vanwege tweetalig onderwijs).
Ik kan me wel vinden in de laatste methode, maar bij de snedemethode snap ik niet wat het moment inhoud. De formule die ik gevonden heb is M = r x F, maar ik snap er geen bal van.
Met deze beide methodes kun je berekenen hoeveel kracht er op de verschillende balken voorkomt, maar hoe kun je weten wanneer bijvoorbeeld de brug in elkaar stort?
Voor mijn praktisch deel wil ik eerst een voorspelling doen over hoeveel kracht nodig zal zijn om de zelfgemaakte vakwerk te laten breken. En dit te testen door de gewichten er zelf aan te hangen. Maar ik kan niet zo goed vinden hoe ik zo'n voorspelling moet maken.
Als iemand me kan helpen zou ik erg dankbaar zijn.
-
Ha 'HoiHoi',
Vakwerken zijn zeer stevige constructies bestaande uit rechte staven die in principe scharnierend verbonden kunnen worden omdat er enkel krachten aangrijpen op de knooppunten. In werkelijkheid worden ze wel stijf uitgevoerd, maar je kunt aantonen dat dit eigenlijk niet hoeft. De belasting bestaat uit krachten die aangrijpen in de knooppunten en werken in het vlak van de constructie. Dit betekent dat de staven druk- en trekkrachten kunnen overbrengen.
Heb je misschien de beschikking over het boek 'Toegepaste Mechanica, deel 1, Evenwicht' van Hartsuijker? Hier staat een heel hoofdstuk aan vakwerken besteed en legt haarfijn uit hoe het werkt.
Wanneer je een brug/vakwerk dimensioneert is het de bedoeling dat je van een bepaalde belasting uitgaat. Modelleer je dit vervolgens op papier, dan kun je uitrekenen wat alle staafkrachten worden. Per materiaal is te berekenen wat de sterkte is, wordt deze overschreden? Knikt de staaf? Dan weet je dat je teveel belasting eraan hebt gehangen.
Wat bedoel je precies met dat je het moment niet snapt? Moment is een krachtxarm. Dit heb je bij natuurkunde gehad als het goed is.
Wil je snedekrachten berekenen, dan zijn de wetten van Newton van toepassing. We hebben het over statica, de opstelling moet in rust zijn. Hierbij zijn alle x, alle y en alle momenten gelijk aan nul. Het moment rechts, is even groot als het moment links. Deze link is nuttig. Zoek maar eens verder in het nederlands. Het vak constructiemechanica op de TU wordt in het nederlands gegeven en heeft veel werk op het net staan die je openlijk kunt gebruiken.Zo iets verder op weg? Ik hoor het graag.
Grt, Noor
-
Bedankt voor de links! Dat gaat enorm helpen :)
Nulstaaf is toch een staaf waar geen kracht op werkt?
-
Ha,
Gelukkig is er op internet ook veel informatie te vinden. Jouw vragen vallen volledig binnen de stof van het vak [i]constructiemechanica 1[/i] dat bij ons in het eerste jaar op de faculteit Civiele Techniek wordt gegeven. Hier is de site, neus er maar eens op rond. Er staan - in week 3 dacht ik - ook voorbeelden van 3D vakwerken. Dit werkt in principe hetzelfde als 2D vakwerken, er komt nu enkel een extra vergelijkingseis bij. Dat ook de krachten in de z-richting gelijk moeten zijn aan nul.
Maar probeer het eerst maar eens met een 2D vakwerk. Dat is al een hele klus. Heb je ook al van nulstaven gehoord? Misschien kun je dit nog toepassen in je berekening, dat scheelt werk.
Succes. Grt. Noor
-
Hallo Noor!
Bedankt voor het antwoord!
Over het moment heb ik geen vragen meer. Ik snap nu wat het is. Zat helemaal in de war met dat Engels!
Ik heb gezien dat het boek 'Toegepaste Mechanica, Deel 1" veel wordt aangeraden bij dit onderwerp, maar mijn bibliotheek en school hebben dit boek beiden niet, helaas.
Het enige wat ik nog moet uitzoeken voor mijn PWS is dus het berekenen van wanneer een materiaal knikt/breekt, maar dat is wel te vinden denk ik.
Krachten in 2D vakwerken weet ik te berekenen, maar als ik er 2 verbind (om een brug te maken), hoe worden deze krachten dan verdeeld?
Gr. HoiHoi
-
Ja, dat klopt. Succes!