PWS stabiliteit van wolkenkrabbers
-
Hoihoi,
Ik ben een leerling uit Vwo6 en doe mijn profielwerkstuk over stabiliteit van wolkenkrabbers.
Mijn vraag is of jullie mij zouden kunnen helpen met een proefje. ik wil graag laten zien dat een watermassademper werkt.Ik zou hiervoor een simpele versie van een wolkenkrabber willen maken met een watermassademper bovenop en deze op jullie aardbevingsimulatorplaat laten testen. Maar ik zou niet weten hoe de wolkenkrabber te bouwen.
In welke mate moet die flexibel of stijf zijn?
Welk materiaal is het handigst om te gebruiken?
Hoe groot moet die zijn?Als de wolkenkrabber te stijf is dan kan ik de werking van de massademper niet goed laten zien. En ik wil ook niet dat de wolkenkrabber uit elkaar valt op aardbevingsplaat, haha
Dus of jullie me zouden kunnen helpen met een bouwplan en het uitvoeren van het proefje. :)
mijn hoofdvraag is; Hoe bouw je een wolkenkrabber zo hoog en stabiel mogelijk?
deelvragen; Welke problemen kom je tegen als je de hoogte inbouwt?
Welk materiaal is het meest geschikt?
Welke constructie is het meest stabiel?
Welke toepassingen kan men naast de constructie nog meer toepassen om de
wolkenkrabber stabieler te maken? (dempers)Groetjes Fleur
-
Ha Fleur,
Er zijn al meer vragen over hoogbouw gesteld waar je mogelijk ook informatie uit kunt halen. Check dit topic eens of deze.
Jullie noemen direct in de proef in te gaan op de water massademper; terwijl het overgrote deel van het werkstuk eigenlijk meer over de constructieverschillen gaat. Kies een richting; of het een of het ander. De manier waarop een mass-tune damper werkt, dat is ingewikkelde materie. Zeker interessant, maar als daarnaast ook de constructie van het gebouw nog onderzocht moet worden, is jullie scope misschien te breed.
Stel; jullie gaan in op deze demper is hier goede achtergrond informatie om mee te beginnen. Om aan te tonen hoe bijvoorbeeld zo'n massademper werkt, zouden jullie, zoals ook in de link wordt laten zien, met veertjes en n plaat kunnen werken. Vrij schematisch maar wel effectief.
Een opzetje dus. Denk het verder nog eens goed uit. Welke richting kiezen jullie?
Bij meer vragen hoor ik dat graag.
Succes,
Noor