Microplastics
-
Hoi, wij zijn Julia & Iris. We zitten in VWO5 en willen volgend schooljaar ons PWS over microplastics in de Noordzee en de invloed op organismen die daar leven. We willen hiervoor graag een experiment doen waarbij we aantonen dat er microplastics in de Noordzee zitten, hoe deze daarin zijn gekomen/ontstaan en dat ze ook in de organismen zitten. verder willen we nog iets doen voor het aantonen wat het effect hiervan is op de organismen. Kunt u ons hierbij helpen?
Groetjes, Julia & Iris -
Hi Julia en Iris,
Wat een tof en actueel onderwerp! Het aantonen van microplastics in het water zou eventueel kunnen met een microscoop, maar dat geldt wel alleen voor de grote deeltjes (https://www.kwrwater.nl/actueel/onderzoek-naar-microplastic-in-nederlands-water/). Verder wordt er voor kleinere deeltjes ook infrarood spectroscopie gebruikt, dus daar zouden we een proef me op kunnen stellen. Of onze spectrofotometer hier daar ook toe in staat is zou ik even uit moeten zoeken. Of het effect op organismen met een proef te onderzoeken is, wordt wat lastiger, zeker om dat dit vaker een langdurig proces is. Wel kan hier natuurlijk literatuuronderzoek naar worden gedaan.
Lijkt het jullie anders een goed idee om volgende week online af te spreken om eventuele mogelijkheden te bespreken?
Verder nog een tip: gebruik voor je literatuuronderzoek Engelse termen en gebruik Google Scholar als zoekmachine, dan kom je namelijk op wetenschappelijke artikelen uit. Daar heb je het meeste aan!
Groetjes,
Barbara -
@barbaragrinn Hoi Barbara,
Bedankt voor het meedenken! Zouden we eventueel na 22 Juni af kunnen spreken? (week 25) Wij hebben daarvoor namelijk toetsweek.
Groetjes,
Julia & Iris
-
Hoi Julia en Iris,
Natuurlijk, dat is prima. Stuur maar een berichtje als jullie je beschikbaarheid weten die week, dan kan ik kijken wat mij ook uitkomt.
Succes met jullie toetsweek!
Groetjes,
Barbara