Aardbevingplaat Science Center
-
Hallo,
Wij zijn twee scholieren op het VWO 5. Voor ons profielwerkstuk willen wij graag een practicum uitvoeren wat betrekking heeft met aardbevingbestendig bouwen. Hierbij hebben wij beschikking over de aardbevingsplaat in het Science center in Delft. Wij willen graag meerdere modellen maken met elk een andere soort methode toegepast om aardbevingbestendig te bouwen. Onze vraag is hoe we het best onze modellen realistisch kunnen maken. Want het mag niet te zwak, maar ook niet te sterk zijn.
Groetjes,
Simone en Raoul -
Hallo Simone en Raoul,
Jullie zijn aan het juiste adres voor deze hulp. Hebben jullie het aardbevingslab al eens gezien? Hier een filmpje gemaakt door particulieren. Scroll er even doorheen, het geeft een kort beeld van hoe de vloer in beweging komt.
Voor de vloer zijn een aantal materialen beschikbaar; vloerplaten, zandzakken voor extra gewicht, funderingsplaten, kolommen om met een skeletopbouw te werken en muren voor een schijvenstructuur. Voor de skeletbouw kun je ook nog gebruik maken van windverbanden.
Vrijwel alle bestaande gebouwen kennen een basis uit een van deze structuren, of combinaties ervan.
Jullie kunnen ook in hoogtes varieren. Meer woonlagen of minder. Bij veel woonlagen; probeer eens een test te doen met wel/niet zandzakken op de bovenste verdieping. Dit kan als tune mass demper fungeren. Net zoals bij de Taipei 101.
Kunnen jullie zo een beetje vooruit?
Hebben jullie ook al hoofd- en deelvragen opgesteld? Ik ben wel benieuwd welke richting jullie op willen met het werkstuk.
Succes!
Groet,
Noor -
Hoi Simone en Raoul,
Jullie hoofdvraag zit al in de goede richting, maar let wel; wat is de definitie van 'het beste'. Misschien kunnen jullie een voetnoot plaatsen met de eisen of de eisen zelfs al benoemen in de hoofdvraag. Zo baken je je onderwerp af en houd je het probleem concreet. Misschien kun je 1 enkele aardbeving van de afgelopen jaren kiezen in een bepaald gebied. Immers, een aardbeving is Groningen vraagt om andere maatregelen dan een aardbeving in Japan. Andere ondergrond om te bouwen, andere klimaateisen, andere kracht op de schaal van richter etc.
Aankomende dinsdag kom ik weer in het Science Center, dan zal ik de datum voor jullie checken. Maar ga er maar van uit dat het kan. Jullie horen van mij!
Groet,
Noor Debets -
Hallo Noor,
Bedankt voor je reactie op onze post en ook op onze email. Onze hoofdvraag is hoe je het beste aardbevingsbestendig kan bouwen. We hebben al informatie gezocht over de drie verschillende soorten dempers, de structuur van een gebouw en de fundering van een gebouw. Verder hebben wij al bedacht hoe we ons practicum eruit willen laten zien en wat we willen doen. We willen met de materialen die beschikbaar zijn bij het Science Center gebruiken om ons practicum te doen.
We zouden graag een keer willen langskomen om de ons practicum bij het Science Center uit te voeren. Als het mogelijk is zouden we dit graag willen doen op dinsdagochtend 8 juli.
Met vriendelijke groet,
Simone en Raoul
-
He Noor,
Sorry voor de late reactie. Wij zo zouden heel graag willen komen op 8 juli. Heel erg bedankt dat jij dit voor ons hebt kunnen regelen.
Met vriendelijke groet,
Simone en Raoul
-
Ha,
Het is mogelijk om de 8e in de ochtend langs te komen. Wanneer jullie daadwerkelijk komen, laat mij dit dan weten. Dan kan ik het nogmaals met het Science Center bevestigen.
Groet,
Noor Debets -
He Simone en Raoul,
Ik zie dat ik verzaakt heb te reageren. Excuses. Ik ga direct voor jullie uitzoeken of jullie langs kunnen komen de 8e.
Groet,
Noor -
Beste Simone en Paul,
Noor is op dit moment op vakantie, maar jullie kunnen morgen gewoon komen! Jullie zullen dan geen begeleiding hebben, maar het is bij de balie van het Science Center bekend dat jullie langskomen.
Veel plezier morgen!Groetjes,
Tirsa