PWS gebouw simuleren en Superman
-
Hallo,
Ik ben Hendrik en doe nu 6 Gymnasium. Voor het profielwerkstuk behandelen mijn partner en ik 'het negeren en misbruiken van de natuurkundige wetten in Supermanfilms.'
Misschien hebben jullie de laatste Supermanfilm 'Man of Steel' wel gezien. In die film vliegt Superman door een gebouw en dat gebouw stort meteen (!) in. Dit is een discussiepunt van ons PWS, dus vroegen wij ons af of wij bij de TU misschien een gebouw kunnen simuleren op de computer en het laten kunnen 'instorten.'
Ik hoop dat dit mogelijk is! :)
Bij voorbaat dank,Hendrik
-
Hoi Noor,
We doen het vak voor Natuurkunde. Het liefst zouden we wel als het kan een simulatieprogramma hebben.
We willen eigenlijk weten of een gebouw van ±300 meter, gemaakt met gewapend beton, ijzeren/stalen pilaren, etc. kunnen instorten als we een bepaalde kracht op een bepaalde plek er door heen 'schieten'. (Eigenlijk kijken of het gebouw in kan storten als we een soort van kleine 9/11 nabootsen en kijken waar het er doorheen moet gaan om het in te laten storten...)
Als het nog beter geformuleerd kan worden zeg het maar,
hopelijk horen we nog van je!Hendrik
-
Ha Hendrik,
Op het Science Center heb je een aardbevingsvloer die je zou kunnen gebruiken om een gebouw in te laten storten. Het is natuurlijk niet precies waar je om vraagt, maar zeker een begin.
Wat zijn je deelvragen? Dit maakt het eenvoudiger zo'n groot probleem aan te pakken. Begin bij de basis. Welke eisen stel je aan het gebouw? Hoe hoog is het, wat is de desbetreffende constructie. Is deze van staal/beton/hout. Dit alles heeft invloed op het omvallen nadat er een grote kracht op het gebouw wordt uitgeoefend.
Begin met een eenvoudige constructie en maak het je daarbij zeker niet te moeilijk. Het principe waar jullie mee willen werken is de dynamica van het systeem en draait om de trillingen die het gebouw, bij het uitoefenen van de kracht, niet meer aankan/opneemt en dus instort.
Om eerlijk te zijn, weet ik zo snel geen programma waarbij je jullie probleem kunt simuleren, maar ik zal het eens navragen.Stel eerst maar eens de deelvragen op, daar ben ik wel benieuwd naar. Theoretische achtergrond is belangrijk. Voor welke vakken doen jullie het werkstuk? En denk eens na over een proef die niet op de computer werkt, maar gewoon in het echt. Je kunt heel veel doen met spullen uit je omgeving en het resultaat is des te indrukwekkender.
Ik hoor van jullie!
Gr,
Noor -
Beste Hendrik,
Helaas heb ik voor jullie geen juist programma kunnen vinden. Veel bedrijven zijn geïnteresseerd in de vervormingen van het materiaal en niet zozeer in de simulatie van een instorting. Het programma Matrixframe zouden jullie wel kunnen gebruiken voor het opzetten van de constructie. Dit programma werkt op vrijwel alle TU computers, dus wanneer jullie naar de bibliotheek komen en n tijdelijk account aanvragen, zouden jullie hier op kunnen werken.
Wat mogelijk interessant is; bouw een eigen bouwwerk en breek de constructie op n paar vlakken door, wordt deze daardoor instabiel? Hoe komt dit? En hoe zou je kunnen voorkomen dat totale instorting plaatsvindt?
Jullie hoofdvraag is op dit moment nog niet sterk genoeg, het kan inderdaad beter geformuleerd worden. Denk na wat jullie precies willen met je onderwerp en zorg dat de vraag open te beantwoorden is. Hebben jullie het stappenplan op de website al opgezocht? Jullie vraag draait in eerste instantie om het instorten van een gebouw door spiderman/vliegtuig [= een zijdelingse puntlast]. Natuurlijk kunnen jullie dieper ingaan op het instorten van een bouwwerk in het algemeen; dit kan echter ook wanneer er, bij een gebouw op kolommen bijvoorbeeld, 1 kolom wordt verwijderd, het gebouw instabiel wordt en omvalt. Bij jullie reist dan eigenlijk de vraag; wanneer wordt deze kolom dusdanig zwak dat deze inderdaad breekt? Hier kunnen jullie met je pws dieper op in gaan. Ontwerp verschillende kolommen bijvoorbeeld van staal/beton/hout. Wanneer breken deze? Hoe groot moet deze kracht zijn? Wat betreft berekeningen, kan ik jullie hierbij goed ondersteunen. Een practicum is hier zo mee gedaan.
Natuurlijk, jullie hebben alle vrijheid een andere richting in te slaan. Houd me op de hoogte van jullie vorderingen!
Succes,
Noor