PWS bruggen
-
Hallo,
wij zijn Pieter en Ferdi en zitten in 6V. Ons PWS gaat over bruggen, en we zitten een beetje vast bij onze hoofdvraag. Wij willen onderzoeken hoe verschillende aspecten (zoals kracht, materiaal etc) invloed hebben op het bouwen van een brug. We willen om dit in praktijk te kunnen brengen zelf bruggen bouwen van spaghetti, zou dit goed mogelijk kunnen zijn?
Wij zouden het erg op prijs stellen als iemand ons een beetje op weg zou kunnen helpen door het geven van wat informatie om ons PWS te kunnen opstarten. We hebben zelf ook nog geen goede hoofdvraag kunnen bedenken en we zouden het ook heel fijn vinden als iemand hier ons een beetje mee kan helpen, want we komen er niet echt uit.mvg,
Ferdi en Pieter -
Ha heren,
Jullie hebben een leuk civieltechnisch onderwerp uitgekozen, daar kan ik jullie zeker bij helpen! Hebben jullie al verder op het forum rondgeneusd? Want er is al heel wat informatie bekend.
Een brug van spaghetti maken kan zeker. Bepaal vantevoren dan wat je precies wilt onderzoeken en schrijf je plan goed uit. Kies steeds dezelfde hoeveelheid materiaal en bekijk daarmee wat, bij een bepaalde overspanning, de sterkste brug is. Je kunt er ook voor kiezen om van balsahout een brug te maken. Zelf geef ik hier ook een workshop over, daar zouden jullie aan mee kunnen doen.Het is belangrijk dat jullie een richting kiezen. Ga je alles uitzoeken rondom krachten, materialen, verschillende overspanningen, soorten vormen (boog, vakwerk, tuibrug en/of hangbrug) of kies je bijvoorbeeld twee soorten en ga je daarin onderzoeken welke de grootste krachten aan kan. Bedenk welk onderzoek je het leukst vindt uit te voeren. Welke deelvraag zou daar bij passen? Wat heb je daarnaast voor theoretische kennis nodig? En hoe zou je deze deelvragen kunnen samenvoegen in een hoofdvraag?
Brainstorm nog even met z'n tweeen. Bij meer vragen/hulp hoor ik het graag! Succes!Gr,
Noor