PWS Wolkenkrabbers
-
Hallo, wij zijn 3 leerlingen uit 6VWO en wij zijn bezig met een PWS over wolkenkrabbers. We willen voor onze presentatie en voor ons onderzoek graag een proef doen met resonantie in een gebouw. Het liefst willen wij op een snelle manier laten zien dat wanneer de eigenfrequentie van een wolkenkrabber bereikt wordt, het gebouw hevig kan gaan resoneren. Heeft u enig idee wat voor proef hiervoor geschikt is en hoe wij dat aan kunnen pakken? Alvast bedankt!
-
Hoi Noor,
Onze hoofdvraag is: 'wat is de hoogst mogelijke wolkenkrabber?'.
We willen dit graag onderzoeken aan de hand van constructie en materialen.
Ons doel ik dus om uit te zoeken welke constructie ideaal zou zijn en we dachten dat resonantie en materiaalgebruik daar wel een belangrijke rol in zouden spelen.
Maar als resonantie een te moeilijk onderwerp is, kunnen we dat misschien beter achterwegen laten.
Als eindproduct willen we graag een model van het gebouw maken op de computer en een deel van de constructie op schaal bouwen, als hulp voor onze presentatie.We weten niet zo goed wat er allemaal mogelijk is op ons niveau maar we proberen een beetje een indicatie te krijgen.
Bedankt voor je hulp!
Groetjes van Laila
-
Beste Laila, Hallo dames,
Het onderzoeken van de eigenfrequentie van wolkenkrabbers is een ingewikkeld traject waar hele dikke dictaten met berekingen vol zijn geschreven. Ik ben benieuwd naar jullie hoofdvraag, want eigenlijk is dit onderwerp te lastig voor jullie gezien de tijd en basiskennis die jullie nu hebben. Jullie kunnen wel kijken naar een juist constructie van een wolkenkrabber bijvoorbeeld. Wanneer is deze stabiel en wanneer niet? Dit is een basisberekening waar jullie goed naar kunnen kijken. Deze link is een goede basishulp. In het Science Center in Delft is een bewegende vloer waarbij jullie met zo min mogelijk materialen kunnen kijken naar de beste constructie. Hierdoor kunnen jullie goed de berekening in praktijk brengen. Het filmpje laat zien wat ik bedoel.
Wanneer jullie al verder in jullie project zitten en perse iets met eigenfrequentie willen doen, zouden jullie naar de demping van gebouwen kunnen kijken. Dit filmpje laat een mooi proefje hiervoor zien.Wat zijn jullie eigen ideeen? Ik ben erg benieuwd! Ik hoor het graag als er meer vragen zijn.
Succes.
Groet,
Noor -
Hee Laila,
Het is inderdaad goed om de resonantie te laten voor wat het is. Wanneer je het echt heel interessant vind, kun je nog altijd Civiele Techniek gaan studeren met als mastertrack Structural Engineering. Maar dat is nog erg ver weg ;-).
Voor nu. Jullie zeggen te willen werken met een computermodel, dit kan. Houd wel rekening met ingewikkelde programma's waar, alleen al voor het begrijpen van, veel tijd in zit. Eventueel zouden jullie oogle-sketch-up kunnen gebruiken. Dit is een eenvoudig tekenprogramma waar jullie best een model van hoogbouw in kunnen dimensioneren. Een deel van de constructie zouden jullie in balsahout kunnen bouwen. Dit is zeer zacht hout, dat uitermate geschikt is voor modelbouw. Verdiep je in schoren, trek en drukstaven, windverbanden en probeer als basis naar momentenlijnen en dwarskrachten te zoeken. Dit boek geeft enorm veel basisinformatie, probeer dat in de bibliotheek te lenen, dan komen jullie een heel eind!
Succes!
Gr,
Noor