Diabetes type 1 bij jongeren(15-25jaar) en de invloed van een persoonsgebonden voedingsadvies op de regulatie van de bloedsuikerspiegel
-
Beste studenten van TU Delft,
Wij Merel en Fleur houden ons profielwerkstuk over diabetes type 1. Onze hoofdvraag luidt: Heeft een op maat gemaakt voedingsadvies een positief effect op de regulatie van de bloedsuikerspiegel bij jongeren (15-25jaar) met diabetes type 1?
Hierbij zullen wij niet enkel kijken of een op maat gemaakt voedingsadvies een positief effect heeft op de bloedsuikerspiegel, maar willen wij ook kijken of het geslacht hierin een bepalende factor is.Wij hebben voor het beantwoorden van ons PWS dan ook twee afzonderlijke enquêtes gemaakt, één enquête voor de mannelijke respondenten en een enquête voor de vrouwelijke respondenten.
Onze vraag aan jullie is, of jullie misschien zouden willen beoordelen of onze enquête vragen ethisch verantwoord zijn. Wij hebben namelijk goedkeuring van een hogeschool/universiteit/ Ethisch Comité nodig om onze enquête te mogen plaatsen.
Zouden jullie bereidt zijn om naar onze enquêtes te kijken en deze te beoordelen op het ethische aspect?
Indien jullie bereidt zijn om deze te willen beoordelen, dan zullen wij de links naar onze enquêtes met jullie delen.
Hoop snel van jullie te horen en alvast hartelijk dank voor jullie medewerking.
Met vriendelijke groet,
Merel en Fleur
-
Beste Merel en Fleur,
Het PWS team van de TU Delft wordt onderhouden door zes studenten, overzien door een leidinggevende in communicatie.
We zijn dus niet geschikt om de ethiek rond onderzoeken te handhaven.
Wel richt ik jullie graag op de International Ethical Guidelines for Biomedical Research Involving Human Subjects.
Deze is hier te vinden https://media.tghn.org/medialibrary/2011/04/CIOMS_International_Ethical_Guidelines_for_Biomedical_Research_Involving_Human_Subjects.pdfIk hoop dat jullie hiermee verder kunnen!
Tadjiro Velzel
-
Beste Tadjiro Velzel,
Hartelijk dank voor uw snelle respons en uw informatie.Echter hebben wij toch nog een vraag aan u, weet u misschien waar wij ons dan zouden kunnen melden, om onze enquêtes te beoordelen op het ethische aspect?
Wij hebben namelijk echt de goedkeuring van een hogeschool/ universiteit/ Ethisch Comité (zie vorig bericht) nodig, alvorens wij de bevoegdheid hebben om via een Belgische vereniging voor diabetes via hun sociale kanalen de enquêtes online te plaatsen voor publicatie.
Bij voorbaat alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Merel en Fleur
-
Graag verwijs ik jullie door naar deze website
https://www.tudelft.nl/over-tu-delft/strategie/integriteitsbeleid/human-research-ethics
Waarbij het complete proces van toestemming voor human research gesteld wordt.
Voor zover ik weet is dit de enige instantie binnen de TU die dit voor jullie kan voorzien.
Ik denk echter wel dat dit mogelijk een erg lang proces is en jullie misschien beter buiten de TU kunnen kijken.Al het beste,
Tadjiro Velzel