PWS kwantummechanica
-
Goededag,
Wij zijn Mari en Nora van het Montessori Lyceum Flevoland uit 6 vwo. We zijn dit jaar begonnen aan ons PWS. Het onderwerp is kwantummechanica (met onze hoofdvraag: In hoeverre beinvloedt onze kennis over kwantummechanica de technologie).
Uit ons onderzoek blijkt dat Delft de kern is van quantum en daardoor zouden wij graag ons praktisch gedeelte bij jullie willen uitvoeren.
Wat zijn de mogelijkheden qua experimenten die wij bij jullie in Delft kunnen uitvoeren?We horen graag van jullie. Alvast Bedankt!
Mvg. Mari Murad en Nora el Mokhtari
-
Hoi @noramokhtari ,
Wat een interessant onderwerp!
In Delft wordt er inderdaad veel onderzoek gedaan naar kwantummechanica. Kwantummechanische verschijnselen vinden echter veelal plaats op nanoschaal en dat maakt het heel lastig om ze waar te nemen zonder dure nauwkeurige apparatuur. Vanuit het Science Centre bieden we daarom alleen een workshop supergeleiding aan, supergeleiding is immers ook een kwantummechanisch verschijnsel, waarin er ook wat dieper wordt ingegaan op de theorie achter het verschijnsel, de kwantummechanica dus. Als jullie dus deze workshop willen bijwonen kun je het interesseformulier invullen of jezelf inschrijven voor een van de data onder de pagina https://pwstudelft.nl/workshops/workshop-supergeleiding/.Ik kan me echter ook voorstellen dat je liever wat dichter bij de wat bekende kwantummechanica experimenten wilt blijven. Het is interessant om te zien hoeveel experimenten je zelf kunt reproduceren. Je kunt dan denken aan het zogenaamde double-slit experiment, three polarizer experiment, het foto-elektrisch effect of het Stern-Gerlach experiment. Op deze pagina kun je een wat uitgebreidere beschrijving vinden over een aantal van deze experimenten. Helaas worden deze experimenten niet aangeboden aan de TU Delft, maar jullie zijn welkom om een keer langs te komen en met mij te praten (of via Zoom te bellen) over het opzetten van een van deze experimenten. Ik denk graag met jullie mee!
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
@lennardd zegt in PWS kwantummechanica:
het Stern-Gerlach experiment
Beste Lennard,
Bedankt voor de snelle reactie!
We zijn geinteresseerd in het Stern-Gerlach experiment. Het lijkt ons heel interessant en leerzaam om een keer mee te lopen op TU Delft.
Is er een mogelijkheid om het Stern-Gerlach experiment bij jullie uit te voeren of mogelijk hulp bij opzet van deze practica? Daarnaast zou een interview een belangrijke bijdrage leveren aan ons PWS.
We horen graag wat mogelijk is en wanneer. Alvast bedankt!!Met vriendelijke groeten,
Mari en Nora -
Hoi @noramokhtari,
Leuk om te horen!
Het is zeker mogelijk om een interview af te nemen. Laat maar weten welke week jullie dit ongeveer willen doen, dan kunnen jullie mij interviewen (via Zoom of fysiek in Delft)! Dan kan ik misschien ook meteen met jullie meedenken over de opbouw van het experiment.Ik hoor het wel!
Groetjes,
Lennard -
Beste Lennard,
Bedankt voor de reactie!
We zouden graag een keer fysiek langs willen komen.
Voor ons werkt vrijdag 11 november (in de middag), woensdag 16 november of in de week van 21 tot 25 november.
Graag horen we of dit haalbaar is. Alvast bedankt!Met vriendelijke groeten,
Mari en Nora -
Hoi @noramokhtari ,
Woensdag 16 november is perfect! Jullie zijn vanaf 15u welkom in het Science Centre op de campus van de TU Delft (Van der Burghweg 1, 2628 CS Delft). Ik zal jullie dan opwachten bij de hoofdingang, aan de kant van de Berlageweg!
Wel zou ik het fijn vinden als jullie de vragen voor het interview (evt. ook jullie plan van aanpak) een aantal dagen van te voren kunnen doorsturen, dan kan ik mezelf een beetje inlezen, zodat ik jullie nog beter kan helpen! Aarzel ook zeker niet om tussendoor vragen te stellen op het forum als jullie ergens vastlopen.
Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd!
Groetjes,
Lennard -
Beste lennard,
In onderstaande link bevindt zich een document met onze hoofdvraag, deelvragen en interviewvragen.
https://asgvo-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/427163_mlf_asgleerling_nl/EQVSkR_PvAJPr3ga1bDaWGEBP8FUZ31Lnp24yssghhbhWA?e=RcHZEg
We hopen dat dit genoeg informatie geeft.Met vriendelijke groeten,
Mari en Nora -
Hoi @noramokhtari ,
Dat ziet er goed uit!
Dan hoop ik jullie 16 november te zien in Delft!Groetjes,
Lennard -
-
Dit bericht is verwijderd!