Ontwerp huis
-
Hallo iedereen,
Wij zijn bezig voor ons pws met eht ontwerpen van een huis. Het ontwerp hebben we nu af en we zijn begonnen aan de berekeningen, maar we weten niet zo goed waarmee we moeten beginnen. We hebben een overhangend gedeelte, en we willen berekenen hoever dit kan overhangen. ook willen we berekenen hoe groot een kamer kan zijn ivm met plafonds, de draagkracht van muren enz. Iemand die ons hierbij kan helpen?
Liefs
Madelaine & Doreen -
Beste Madelaine en Doreen,
In het boek toegepaste mechanica deel 1 van Coenraad Hartsuijker is hier wel veel over te vinden. Als ik jullie was zou ik even kijken of je deze te pakken kan krijgen.
Zo niet, dan moeten jullie het nog maar even laten weten.
met vriendelijke groet,
Joost -
Hallo,
we hebben het boek maar komen er niet echt uit. Het is nogal ingewikkeld. Ik ben nu bezig met het berekenen van de gronddruk, dit staat wel uitgelegd in het boek(p. 271 dacht ik) maar is nogal ingewikkeld.Zou je ons hier isschien mee kunnen helpen?
We hebben een huis met een kelder die als grondoppervlak 22m2 heeft. We willen dus berekenen wat de gronddruk op de kelder is. We weten wel al wat de massa is van het stuk huis wat boven de kelder. Als ik het goed heb moet de massa/kracht van het huis(en ik neem dus aan alleen dat deel wat boven de kelder zit) groter moet zijn dan de gronddruk die op de kelder werkt? Ik hoop dat we hierbij geholpen kunnen worden!Groetjes, Doreen en Madelaine
-
beste Doreen en Madelaine,
het is begrijpelijk dat het een lastig onderwerp is. In dit boek wordt er heel kort op ingegaan en er wordt nog een apart vak over gegeven. Nu is alleen mijn vraag aan jullie wat jullie precies willen berekenen? De horizontale of verticale grondspanningen of de korrelspanning alleen. Of willen jullie de fundering controleren of het huis niet wegzakt?
Over dat gewicht, kan ik vertellen dat dat vooral geldt met de waterspanningen. Want daardoor zou een voorwerp of een constructie kunnen opdrijven als het niet zwaar genoeg is.
graag hoor ik het en dan dan kan ik jullie verder helpen.
met vriendelijke groet,
Joost -
Beste Doreen en Madelaine,
bij deze, zoals beloofd de theorie van de fundering op staal. Ik ga hier kort uitleggen hoe je de fundering op staal kan toetsen. Over de mail heb ik jullie nog een document gestuurd, waar het iets uitgebreider uitgelegd is.
Ten eerste de eigenschappen van zand:
hoek van inwendige wrijving (phi): tussen de 30 en 35 graden
cohesie: ga er maar vanuit dat deze 0 is.
zie ook: http://www.berekeningvanconstructies.be/1_330.htmDe toetsing van een strokenfundering (fundering op staal) kan je doen door middel van de formule van Brinch Hansen. De formule voor de verticale belasting (dus belasting die niet onder een hoek staat) zoals bij jullie het geval is:
P = c * Nc + q * Nq + 0,5yB*Ny
waarbij:
p = grondspanning
c = cohesie van de grond
q = bovenbelasting naast de belaste strook (verticale grondspanning)
B = breedte van de belaste strook
y = volumegewicht van de grondNq = ( 1+sin(phi) ) / ( 1-sin(phi) )
Nc = ( Nq-1 ) * cot(phi)
Ny = 2*( Nq-1 ) * tan(phi)Dit zijn de gegevens over de grond. Wanneer je een funderingsbalk van 1 meter diep en een breedte van 0,5, kan je de breedte invullen bij de B en bij de q het volgende: (voorbeeld, y van nat zand is 20 kN/m3. Dan is de q voor 1 meter diepte: verticale korrelspanning --> deze is gelijk aan de spanning van de korrels - waterspanning, dus 20-10=10 kN/m3).
De rest in de formule spreekt volgens mij voor zich. De gegevens van de grond moeten jullie dus even kort bepalen, hoe je de funderingsstroken neer wilt leggen onder jullie huis en dan testen of het werkt. Dit kan je dan experimenteelsgewijs doen, tot je een oplossing hebt waarbij het voldoet.
Heel veel succes ermee.
met vriendelijke groet,
Joost -
Hoi Joost!
Heel erg bedankt hiervoor, we gaan er meteen mee aan de slag!
Voor de fundering hebben we gekozen voor een zandondergrond, dus op staal.
Om te bereken of het huis niet wegzakt moeten we dus de zwaartekracht van het huis(met de massa van het hele huis of alleen het deel boven de kelder?) gelijk stellen aan de opwaartse kracht?
En bij degarage ligt dit misschien anders, want hierzit verder geen verdieping boven, dus dan is de zwaartekracht toch al snel te weinig om gelijk te zijn aan de opwaartse kracht?
In elk geval bedankt!Groeten,
Doreen en Madelaine -
beste Doreen en Madelaine,
voor de fundering bedacht ik net, heb ik nog een gegeven nodig. Namelijk de ondergrond. Nu is een groot deel van Nederland kleigrond waar veelal gebouwen in wegzakken, zodat een gebouw vaak op palen wordt gefundeerd. De palen gaan dan zo diep, dat ze op een grondlaag komen waar het goed en stevig is. Wanneer je het gebouw op zand bouwt. Dan kan je het op staal funderen (dit houdt in dat het gebouw staat op de ondergrond zonder palen. Vaak worden er dan wel funderingsbalken aangelegd.)
Voor de opdrijving dient het huis zwaarder te zijn dan de opwaartse kracht van het water. De opwaartse kracht is als volgt te berekenen met de wet van archimedes. Fv = rho * g * V, waarbij Fv de verticale kracht omhoog is, rho is de dichtheid van water. g is de valversnelling en V is het volume van het water dat verplaatst dient te worden. Dus wanneer je een een blok van lbh = 112 in de grond legt, waarbij de bovenkant van het blok het maaiveld raakt, dan is het opdrijvend vermogen afhankelijk van het grondwaterpeil. Wanneer dat op een halve meter onder het maaiveld ligt, dan wordt de V 11(2-0,5)= 1,5 m3. Op die manier kan je met deze formule voor jullie geval van de garage en de kelder dit uitrekenen.
ik hoop dat dit jullie wat verder helpt. De fundering is nog niet heel makkelijk, omdat het gebouw aan de onderkant geen eenvoudige vorm heeft.
Maar als jullie bedenken of jullie het op staal of op palen willen, kan ik wel kort uitleggen hoe dat werkt.
met vriendelijke groet,
Joost -
Hoi!
We hebben nog niet echt nagedacht over de fundering, maar zouden we eventueel de kelder als fundering kunnen gebruiken? We willen graag berekenen of het huis niet wegzakt of opdrijft, en daar zouden we volgens mij rekening moeten houden met de grondwaterstand. Hoe moeten we dit dan berekenen en zou jij ons hierbij kunnen helpen?
Groetjes,
Doreen en Madelaine
PS: Als bijlage de tekeningen(plattegrond) van het huis. De kelder bevindt zich onder de gang van de begane grond(zie je aan de trap). Ook zit er nog een garage aan de kelder vast maar die bevindt zich niet recht onder het huis, maar links ervan.