Geluidsdemping van verschillende materialen
-
Beste medewerker van de TU Delft,
Ons pws gaat over geluidsdemping van verschillende materialen (denk aan normale isolatiematerialen en overige materialen zoals rubber, schuim, piepschuim, stof etc) en hiervoor willen wij een experiment uitvoeren waarbij we het verschil in geluidssterkte meten vanaf een vaste bron nadat het door verschillende materialen passeert, en deze gegevens analyseren. Dit experiment zouden wij heel graag willen uitvoeren in de Dode kamer van de TU Delft, aangezien dat dé plek is voor de meest accurate geluidsmetingen. Wij vroegen ons dus af of het mogelijk is, en of het past in de planning dat wij hier ons experiment kunnen uitvoeren.
Alvast bedankt, en ik hoor graag van u!Met vriendelijke groeten,
Joep Kaart en Sonya Kononova (VWO 6, Christelijk Lyceum Delft) -
Hoi @joep-0,
Wat een interessant onderwerp!
Op de campus is inderdaad een dode kamer aanwezig. Ik zal eens voor jullie aan de slag gaan en navraag doen naar de beschikbaarheid hiervan en kijken of jullie hier een middag gebruik van kunnen maken. Wanneer denken jullie ver genoeg te zijn met jullie profielwerkstuk om de metingen te kunnen uitvoeren? Als jullie dat aan mij laten weten zal ik contact voor jullie opnemen.Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @joep-0 ,
Het is inderdaad mogelijk om de dode kamer te gebruiken! Zodra jullie meer weten over de datum waarop jullie het experiment willen uitvoeren, zal ik dit doorgeven.
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Beste @lennardd,
Wat leuk dat het mogelijk is om de dode kamer te gebruiken! Wij zullen u zo spoedig mogelijk doorgeven vanaf wanneer wij klaar zijn voor ons experiment.
Hartelijk dank en vriendelijke groeten,
Joep Kaart en Sonya Kononova -
Beste @lennardd,
Wij zouden het liefst ons experiment in de week van 28 februari tot 6 maart. (Voor ons is dat de voorjaarsvakantie, maar wij zijn in de veronderstelling dat de TU dan nog open is) Zou dit mogelijk zijn?
Met vriendelijke groeten,
Joep Kaart en Sonya Kononova. -
Hoi @joep-0 ,
Dat is prima!
De dinsdag komt voor mij dan het beste uit. Maakt niet uit of het 's ochtends of 's middags is. Maar als jullie dan echt niet kunnen is een andere dag ook prima.
Hebben jullie er al over nagedacht hoe jullie je experiment gaan opzetten? Misschien dat ik daarin nog een beetje met jullie mee kan denken.En probeer in ieder geval in de week voordat je jullie naar de uni komen het experiment al bij jullie op school uit te voeren. Want als het experiment daar geen correcte metingen oplevert, zal dit het in de dode kamer ook niet doen. Het uitvoeren van het experiment in de dode kamer zal alleen de hoeveelheid ruis significant verminderen.
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Beste @lennardd,
De dinsdag in de vakantie komt voor ons ook goed uit! (Dinsdag 1 maart dus) Wij zouden dan het liefst in de ochtend beginnen met ons experiment. De opstelling van ons experiment hebben we grotendeels al uitgedacht, maar we hebben hierbij geen rekening gehouden met mogelijke aanpassingen zodat het mogelijk is om de meting te doen in de dode kamer. Bijvoorbeeld: Ik begrijp dat de vloer van de dode kamer een soort net is, en we zullen dus iets moeten bedenken om onze opstelling daarop te kunnen zetten. In ieder geval gaan we het experiment nog een keer uitvoeren, maar we hebben dit al een keer gedaan en dit gaf al veelbelovende resultaten.
Onze laatste vraag op dit moment is: Hoe laat (ongeveer) kunnen we er dinsdag zijn? En ten slotte willen wij u nogmaals hartelijk bedanken voor uw moeite, en we kijken uit naar het uitvoeren van het experiment!
Met vriendelijke groeten,
Sonya Kononova en Joep Kaart -
Hoi @joep-0 ,
Goed om te horen!
Als jullie om 10.15 bij de hoofdingang van het Technische Natuurkunde gebouw kunnen staan (Lorentzweg 1) zal ik daar klaar staan om jullie naar de dode kamer te brengen. Zelf ben ik ook nog nooit in de dode kamer geweest, dus ik kan jullie hier nu weinig informatie over geven. Maar ik zal contact opnemen met de beheerder om te vragen of er aandachtspunten zijn waar jullie specifiek op moeten letten. Hou het forum dus in de gaten!Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben hoor ik het graag.
Groetjes,
Lennard -
Hoi @joep-0 ,
De ruimte is gereserveerd. Hierbij nog wat instructies van de beheerder met betrekking tot het voorbereiden van jullie opstelling voor de dode kamer:
Voor de opstelling moeten ze zich realiseren dat de vloer minder stabiel is omdat het bestaat uit gespannen staaldraden (mazen hebben ca. 5 x 5 cm openingen).
Als je bv. statieven plaatst moet je een klein stukje hout neerleggen voor de poten waardoor ze niet deels wegzakken tussen de mazen van het net. Ze moeten tevens voorzichtig zijn met kleine spullen omdat die gemakkelijk door het net (van de vloer) kunnen vallen.
Er kan ook een ‘vaste’ vloer gemaakt worden m.b.v. roosters waarop dan een opstelling niet meer beweegt als je over de vloer loopt. Dit is eenvoudig te bouwen en allemaal aanwezig.Veel succes met het voorbereiden en testen van de opstelling en dan hoop ik jullie dinsdag 1 maart te zien!
Groetjes,
Lennard -
Beste @lennardd,
Deze tijd komt voor ons goed uit, en we zullen hier rekening mee houden bij onze opstelling. Veel dank en tot dinsdag 1 maart!
Vriendelijke groeten,
Sonya Kononova en Joep Kaart