Oppervlaktefysica en zeepbellen
-
Hallo,
Ik ga een pws over zeepbellen doen voornamelijk over hoe ze tot stand komen en waarom ze knappen. Hierbij moet ik de oppervlaktefysica bestuderen. Qua informatie is er voldoende te vinden over het onderwerp echter, moet er een experiment uitgevoerd worden waaruit je cijfers krijgt en conclusies kunt trekken. Ik zoek daarom hulp om een dergelijk experiment op te zetten, alle tips kunnen helpen.
Groetjes,
Aroetin
-
Hoi @aroetin,
Wat een interessant onderwerp!
Omdat zeepbellen vrij instabiel zijn en snel uit elkaar spatten is het inderdaad lastig om de kracht of de oppervlaktespanning te bepalen, maar zeker niet onmogelijk! Op Google Scholar zijn bijvoorbeeld onderzoeken te vinden van verschillende onderzoeksgroepen over dit onderwerp. Zo werd in dit onderzoek de oppervlaktespanning bepaald door het drukverschil in dit onderzoek werd de oppervlaktespanning bepaald door met een hogesnelheidscamera te bepalen met welke snelheid de zeepbel uit elkaar spatte. Ten slotte is in dit artikel een methode uitgewerkt om door middel van het laten leeglopen van een zeepbel de oppervlaktespanning te bepalen. Ik raad jullie ook vooral aan om nog wat verder op internet en met name Google Scholar rond te kijken naar onderzoeken met betrekking tot dit onderwerp om verder inspiratie op te doen!Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @lennardd,
Het is al een tijd geleden, maar ik vind een bedankje toch nog erg op zijn plaats. Ik had veel moeite om op gang te komen, maar met de verwezen literatuur kwam ik al een heel eind. Bedankt.
Groetjes,
Aroetin
-
Hoi @aroetin,
Fijn om te horen dat ik je heb kunnen helpen de doorgestuurde literatuur je op weg heeft kunnen helpen!
Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het wel ;)
Groetjes,
Lennard