Raketbrandstof
-
Goedemiddag,
Wij zijn Henk, Simon en Tijmen. Wij zitten in 5Havo op de Pieter Zandt Scholengemeenschap. Als vak van ons PWS hebben wij scheikunde gekozen. Het bijbehorende onderwerp is raketbrandstof. De centrale vraag van ons PWS is: op welke brandstof bereikt de raket het hoogste punt. Na wat informatie verzameld te hebben bleek dat we twee stoffen nodig hebben. Een oxidator en een brandstof. Als oxidator hebben wij gekozen voor kaliumnitraat. Om het aantal brandstoffen in te perken zijn wij uitgekomen op de volgende brandstoffen. Sacharose, glucose en fructose. Voor de perfecte verhouding hebben wij de reactievergelijking nodig van de verbranding van onze brandstoffen. Wij kwamen uit op 2 C12H22O11 + 58 KNO3 -> 24 CO2 + 22 H2O + 58 KNO2. Uit deze reactievergelijking komt een massaverhouding van 10,45% C12H22O11. Uit testen bleek dus dat een verhouding met 65% suiker een veel beter resultaat oplevert. Hieruit concludeer ik dat de reactievergelijking niet klopt. Maar wat is dan wel de juiste reactievergelijking?
Alvast bedankt!
Henk, Simon en Tijmen
-
Hi Tijmen,
Interessant onderzoek. Het is goed om te beseffen dat er waarschijnlijk meerdere reacties gebeuren, niet alleen degene die je hebt opgeschreven. Ook is het reeel om te denken dat niet alle suijer zal reageren. Dit kan een verklaring zijn waarom jouw 65% een betere uitkomst geeft. Tip: ga na welke processen er nog meer bij een verbranding optreden.
Succes, Storm
-
Storm Holman
Allereerst dank je wel voor je reactie. In mijn vorige bericht stond nog een foutje. Het moest zijn: 65% kaliumnitraat en 35% suiker. Ik heb wat verder gezocht en zag deze reactievergelijking voorbij komen: 48KNO3+5C12H22O11⟶24K2CO3+36CO2+55H2O+24N2. Uit deze reactievergelijking blijkt een verhouding van 74% kaliumnitraat en 26% suiker. Dit lijkt al meer op de 'beste' verhouding. Dus, zijn stikstofgas en kaliumcarbonaat de extra reactieproducten?Groeten
Simon
Henk
Tijmen -
Hi @tijmen ,
Dat lijkt er inderdaad meer op. Yes die zullen domineren in je uitstoot als het goed is met het water en de CO2. Succes verder!
Storm