PWS, krachten op verschillende brugconstructies
-
Beste Joost Willems,
Momenteel zit ik in 6VWO. Na dit jaar ga ik Civiele Techniek studeren. Ik vind het erg interessant. Daarom heeft het onderwerp van mijn profielwerkstuk er ook iets mee te maken.
Mijn onderzoeksvraag is: welke krachten werken er op verschillende soorten brugconstructies?
Hiervoor wil ik eerst verschillende constructies analyseren en later met een proefje experimenteren. Mijn vraag is: Heeft u misschien informatie over verschillende soorten brugconstructies?
Bedankt,
Met vriendelijke groeten,
Joep Fila
-
beste Joep,
zeker heb ik informatie over verschillende draagconstructies van een brug. Er zijn kort gezegd een viertal type constructies:
- brug op liggers
- vakwerkbrug (met vakwerk boven en/of onder de brug)
- boogbrug (met de boog boven of onder de brug)
- hangbrug (een brug met grote pilaren, waar de brug met kabels aan hangt)
Als ik jou was zou ik je onderzoeksvraag anders formuleren. Wat goed om te doen is, is het kijken naar je doel en je middelen om je doel te bereiken. Waarschijnlijk is jouw doel dat je wilt kijken of een brug het houdt, of wat voor constructie het sterkst is. Ook kan je doel zijn erachter te komen hoe de krachten afgedragen worden.
Hierbij is een deelvraag natuurlijk welke krachten er op een constructie werken. En dan ga je vervolgens kijken hoe de kracht afdracht in z'n werk gaat.
Je kan dan bijvoorbeeld een berekening maken van een bepaalde brug en deze controleren met een experiment.
Als je de vragen opstelt, kan ik er nog wel even naar kijken en ook kan ik je waarschijnlijk wel helpen met de uitwerking van de berekeningen als het nodig is.
ik hoop je zo een beetje te helpen.
met vriendelijke groet,
Joost willems