PWS Kernenergie
-
Hallo,
Wij doen ons profielwerkstuk over kernenergie. We willen gaan kijken of kernenergie een goede manier is om de opwarming van de aarde tegen te gaan.
Wij zitten nu in 6 VWO. Wij zouden graag voor ons praktisch component een professor willen interviewen over kernenergie. Als het mogelijk is lijkt het ons ook leuk om te kijken naar de kernreactor en daar nog een paar vragen over te stellen.
Onze hoofd/deelvragen zijn:
Hoofdvraag:
-Is kernenergie de oplossing om de opwarming van de aarde te voorkomen?Deelvragen:
-Hoe is het huidige atoommodel tot stand gekomen?
-Wat is kernenergie?
-Wat zijn de voordelen van kernenergie?
-Wat zijn de nadelen en gevaren van kernenergie?
-Zijn er alternatieven om klimaatneutrale energie op te wekken? -
Hoi @femi-ekker,
Wat een leuk en actueel onderwerp! Ook mooi om te horen dat jullie geïnteresseerd zijn om op de campus naar de reactor te komen kijken. Ik heb zelf geen toegang tot de kernreactor, maar ik zal eens voor je rondvragen en kijken wat we kunnen regelen. Ik hou jullie op de hoogte!
Als jullie verder nog vragen hebben hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @femi-ekker,
Ik heb al reactie!
Een onderzoeker aan het Reactor Instituut en docent Kernfysica wil graag een uurtje voor jullie vrijmaken. Komt maandag 29-11 om 11:00, 14:00, 15:00 of 16:00 uit?Kunnen jullie dan wel van te voren een aantal vragen bedenken en die hier via het forum naar mij sturen, zodat ik die aan hem kan doorgeven zodat hij zich op de wat specifiekere vragen kan voorbereiden. Als jullie vervolgens je mailadres in een privé bericht aan mij doorgeven, stuurt hij jullie op die datum een Zoom link!
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen en als jullie verder nog vragen hebben hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @lennardd,
Bedankt voor je snelle reactie.
Maandag 29-11 om 11:00 uur komt ons goed uit. We hebben de specifiekere vragen nog niet zo goed voorbereid, maar we zullen ze uiterlijk op vrijdag in dit forum sturen.Vriendelijke groet,
Pieter, Daan en Femi -
Hoi @femi-ekker ,
Geweldig!
Ik zal het doorgeven en ik zie de vragen dan wel verschijnen!Groetjes,
Lennard -
Hoi @lennardd,
Wij hebben voor onze vragen een paar nieuwe vragen bedacht, maar we willen ook graag onze hoofd en deelvragen behandelen. Onze hoofd en deelvragen zijn:
Hoofdvraag:
-Is kernenergie de oplossing om de opwarming van de aarde te voorkomen?Deelvragen:
-Hoe is het huidige atoommodel tot stand gekomen?
-Wat is kernenergie?
-Wat zijn de voordelen van kernenergie?
-Wat zijn de nadelen en gevaren van kernenergie?
-Zijn er alternatieven om klimaatneutrale energie op te wekken?De vragen die we daarnaast ook nog graag willen behandelen zijn:
Waarom kunnen andere stoffen zoals thorium niet gebruikt worden i.p.v. uranium?
Hoe kunnen de gevaren van kernenergie geminimaliseerd worden?
Zijn er al oplossingen voor het verwerken van radioactief afval?
Hoe werkt zo’n kernreactor nou precies?
Hoeveel kan het aandeel van kernenergie zijn op ons totale energieverbruik?
Kunnen ook zonder kernenergie de klimaatdoelen wordenVriendelijke groet
Pieter, Daan en Femi
-