Pws: Krachten op bruggen / Bruggenbouw
-
Ik en mijn partner zijn van plan het bouwen van bruggen te bestuderen. Hierbij komen dus allerlei constructies, krachten, en omstandigheden bij kijken.
We denken erover om misschien een eigen ontwerp te gaan bouwen voor een bepaalde omgeving.
We zijn een beetje bezig met het opdoen van ideetjes bij het onderwerp 'Bruggen'. Wij dachten dat we bezoekers van dit forum eens konden vragen of ze wat ideetjes hebben, bij deze dus.Ook vroegen wij ons af wanneer, ongeveer (welke maand), de bruggenworkshop plaats vindt. Het zou natuurlijk leuk, handig en interessant zijn om hier aan mee te doen.
Groeten,
Koen en Daniel. -
beste Daniel en Koen,
op dit moment ben ik de workshop aan het plannen en aan het kijken waar ik hem ga houden. Houd rekening met eind oktober, begin november.
Het is een leuk idee om zelf een brug te ontwerpen. Wat voor omgeving gaat het over? Dat is vrij belangrijk voor je ontwerp, wat is de overspanning en wil je dat het in de omgeving opgenomen wordt, of juist heel erg opvalt?
graag hoor ik het, dan help ik jullie verder.
met vriendelijke groet,
Joost Willems -
Okee ik hoop dat de workshop door kan gaan. En het liefst zo snel mogelijk aangezien we 16 december ons PWS al moeten inleveren.
Met het PWS gaat het wel goed. We zijn nog niet echt begonnen met het PWS zelf, maar meer de orientatie en voorbereiding eromheen. tot nu toe hebben we het volgende:
• Typen bruggen, hoe werken de krachten op deze bruggen (globaal). Wat voor invloed heeft het materiaal
• Welk type brug past het beste in een gekozen omgeving ( omgeving nog niet bekend). Een kennis van ons werkt bij een bedrijf dat bruggen ontwerpt. We zijn van plan daar heen te gaan, om te kijken waar zij mee bezig zijn. Misschien kunnen wij dan zelf een ontwerp maken, en deze vergelijken met die van hun.
• Model ontwerp fase.
• Welke krachten hebben een invloed op deze brug? (stroming, belasting, wind, etc)
• Berekeningen van belasting op deze brug. Maximale belasting etc.
• Model bouwen.
• Berkeningen Testen.
• Evaluatie: waarom komen de uitkomsten wel of niet overeen? Klopt het allemaal?Ziet dit er een beetje goed uit?
Alvast bedankt voor de hulp,
Daniel en Koen -
Wij wilden alleen weer even weten of er al vorderingen in het plannen van de workshop zijn?
Mvg,
Daniel en Koen -
beste Daniël en Koen,
ik ben bezig de laatste dingetjes te regelen. Daarna kan ik het inplannen. Houd rekening met week 44. Houd de site in de gaten, daar zal het op komen te staan.
type bruggen. Heel goed om oriënterend te kijken wat de mogelijkheden zijn en de eigenschappen van verschillende bruggen (voor wat voor overspanning worden ze gebruikt en wat voor materialen gebruiken ze erbij?)
Vervolgens kan je inderdaad kijken voor jouw omgeving welke bruggen gebruikt kunnen worden.
de model ontwerpfase zou ik gewoon ontwerpfase noemen. Dan ga je het ontwerp maken en uittekenen (bedenk 3 opties om uit te werken, hoeft niet heel uitgebreid)
Bij de berekeningen, zou ik alleen maar kijken naar de belasting van het eigen gewicht en de voertuigen die over de brug moeten. De rest wordt te uitgebreid voor een profielwerkstuk. Jullie zijn tenslotte 'maar' met z'n tweeën.
Als je op basis van de berekeningen een brug kiest, kan je die verder uitwerken en daar een model van bouwen.
Vervolgens kan je de berekeningen testen. Let wel op dat als je de berekeningen test, dat je ze uit zal moeten voeren op de maten van het model.
Op zich dus een best goede opzet. Let wel dat er veel werk gaat zitten in het uitzoeken hoe je alles moet berekenen en het ontwerpen van bruggen.
ik hoop jullie zo weer wat op weg te hebben geholpen en als er vragen zijn, hoor ik ze graag.
met vriendelijke groet,
Joost -
hey Daniel en Koen,
ik ben blij dat ik jullie al wat opweg heb kunnen helpen. Hoe gaat het met de vorderingen van jullie PWS. Opleggingen worden op z'n engels over het algemeen de foundations genoemd. Dat is van de fundering en de kracht die afgedragen wordt aan de fundering.
succes ermee.
groetjes,
Joost -
Beste Joost,
Allereerst nogmaals bedankt voor de workshop!
Wij vroegen ons af of jij het engelse woord voor 'oplegging' weet?
En weet jij toevallig waar we dat zelfde soort hout vandaan kunnen halen?MVG,
Daniel en Koen -
beste Daniel en Koen,
de workshop zal gehouden worden op donderdag 4 november om half 4.
Hij komt komende week op het forum te staan met een aanmeldformulier. Dan kunnen jullie je aanmelden.
met vriendelijke groet,
Joost -
Hey Joost,
Aangezien we bij de workshop niet aan truss bridges to zijn gekomen, vroegen wij ons af of je in het kort even de krachten hierbij uit kunt leggen, of is dit niet handig/niet mogelijk?
Groeten,
Daniel en Koen -
beste Daniel en Koen,
Met een trussbridge bedoelen jullie een vakwerkbrug neem ik aan. vakwerkbruggen zijn redelijk eenvoudig. Belangrijk is te weten dat bij een vakwerk elke verbinding scharnierend zal zijn. Er zijn dus alleen maar normaalkrachten in de staven.
Als je het boek toegepaste mechanica deel 1 hebt, dan staat in H9 heel goed uitgelegd hoe een vakwerk werkt en ook een paar goede rekenvoorbeelden.
Snappen jullie het hiermee, of moet ik meer uitleggen?
hoor het wel.
mvg,
Joost