drijvende huizen in overstromingsgebieden
-
Hallo Juliette!
En dan nu je vraag: je hebt een heel interessant onderwerp gekozen. En je bent al aardig op weg om je onderwerp af te bakenen.
Als ik het goed begrijp, is het drijvende huis dus onderwerp van een van je deelvragen. Je hoofdvraag gaat over wonen in overstromingrijke gebieden, en hierbinnen focus je je op materialen, drijvende huizen (wat ook weer samenhangt met materialen) en mogelijkheden binnen drijvende huizen (hoofdbouw, op zijn plek houden, bereikbaarheid).Ik denk dat dit een aardige indeling is.
Een oplossing voor mensen die kans op overstroming hebben, is om hun huis van materialen te maken die goedkoop en makkelijk vervangbaar zijn.
Een andere oplossing is om een drijvend huis te maken. Je kijkt dan naar hoe je deze bouwt (materialen, bouwkundige elementen dus is hoogbouw mogelijk) en hoe je deze in de omgeving plaatst (hoe zorg je dat deze niet weg drijft en hoe is deze bereikbaar/te verlaten voor mensen als er een overstroming heeft plaatsgevonden).
Er zijn natuurlijk nog meer aspecten te bedenken mbt drijvende huizen, bijvoorbeeld mbt prijs (aangezien je aangeeft dat het om arme mensen gaat in deze gebieden).
Echter, omdat je drijvende huizen nu als deelvraag is opgesteld van je hoofdvraag, moet je ook weer niet te diep in gaan om dit onderwerp, als je nog andere onderwerpen over wonen in overstromingrijke gebieden wil bespreken.Hier moet je dus een keuze in maken. Overleg het ook even met je docent op school!
Verder qua info, misschien heb je een aantal van deze links al gezien, maar wellicht heb je er wat aan:
- drijvende huizen in NL: http://www.nu.nl/algemeen/1538286/meer-drijvende-woningen-in-lage-polders.html en http://www.intermediair.nl/artikel/archief/44689/geen-woonboot-maar-een-waterwoning.html
- je zou eens kunnen kijken of je kan praten met iemand die dit soort huizen bouwt, en hoe dit toepasbaar is in gebieden met minder welvaart dan in NL: DeltaSync http://www.deltasync.nl/deltasync/index.php?id=1&L=1 en http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=20768
- project van hogeschool zuyd: http://profielwerkstukken.hszuyd.nl/index.jsp?content=151
Hopelijk heb je hier wat aan!
Succes en laat maar weten als we nog iets voor je kunnen doen!groetjes,
Joost -
Ik ben op dit moment bezig met een project voor noodwoningen (voor na overstromingen) in Bangladesh.
Misschien moet je eens contact opnemen met de ambassade van Bangladesh in Den Haag. Ze zijn erg behulpzaam...groetjes,
Jana -
Beste Juliette,
het is een uitdagend idee om een object zo te maken dat het goed blijft drijven en op z'n plaats blijft. Het drijfvermogen van hout is relatief eenvoudig. Dit werkt met het principe van Archimedes. Je moet alleen het gewicht en de afmetingen hebben van het hout. Hoe dit werkt kan je hier vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Archimedes
Wel moet je erop letten dat het hout geen water opneemt, anders wordt het weer zwaarder.Over Bangladesh. Het is inderdaad denk ik wel een idee om contact te leggen met de ambassade zoals Jana als suggestie geeft. Ander idee zou ook kunnen zijn om grote bedrijven in grondonderzoek aan te schrijven, alleen denk ik dat zij hun informatie niet prijsgeven, in verband met de concurrentie.
Ik hoop dat je hier iets mee kan. Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik het graag.
met vriendelijke groet,
joost -
Mijn plan is, om een vlot of een kelder onder de huizen te bouwen die gaan drijven zodra
er een overstroming is. Ik zat dan ook te denken om het vlot (of kelder) te maken van
hout, bamboe,of beton (misschien nog een ander materiaal?) . Mijn probleem is dat ik niet precies
weet welke materialen Bangladesh zelf tot zijn beschikking heeft. (De houtsoorten met hun drijfvermogen en duurzaamheid, levensduur, conserveringstechnieken (die van bamboe heb ik wel gevonden)
Ook weet ik niet of beton in Bangladesh ter plekke gemaakt kan worden of dat het echt per schip
aangevoerd zal moeten worden en de kosten die erbij komen .
Verder weet ik ook niet of het mogelijk is palen in de grond te heien zodat het huis niet wegdrijft zodra het
op het water drijft en wanneer het water weer zakt de woning weer op zijn plaats komt. Hoe kom ik dit het beste te weten?alvast bedankt,
groetjes Juliette
-
beste Juliette,
wat over het algemeen gehanteerd wordt is dat je meerdere meetresultaten moet hebben. Dus bijvoorbeeld hang je een bepaald gewicht aan een staafje, dan meet je de doorbuiging. Vervolgens verhoog je het gewicht iets. Meet je het weer. Op deze manier kan je een grafiek tekenen door alle punten, die aangeeft hoever het staafje doorbuigt. Op een bepaald punt zal het gaan breken. Daar houdt de grafiek dan op.
Belangrijk is wel dat je een aantal proefexemplaren hebt om de metingen te doen, of je moet heel voorzichtig zijn en kleine stapjes nemen, dan liever te veel metingen dan te weinig.
Daarnaast geldt ook vaak de regel dat je resultaten pas betrouwbaar zijn bij meerdere metingen met hetzelfde materiaal, maar als je daarover niet beschikt is dat voor een profielwerkstuk niet zo belangrijk. Wel kan je het meenemen in de conclusie die je trekt op basis van de resultaten van de experimenten.
ik hoop dat het gaat lukken.
met vriendelijke groet,
Joost -
hallo,
ik al aardig op weg naar het eerste proefje.
De buigzaamheid van klei en bamboe meten en vergelijken. Maar nu heb ik geen idee hoe ik deze het beste(en nauwkeurig) kan meten.
Ik heb al twee staafjes (de helft van een bamboestokje, en een (bijna van dezelfde vorm) "staaf" van klei (gemaakt met de cob manier van (klei,stro en zand.) Nu was ik dus van plan gewichtjes aan beide staven te gaan hangen en kijken welke eerder breekt, of doorbuigd. Maar als je de gewichtjes niet eerlijk op dezelfde afstand hangt, dan krijg je te maken met de momentenwet waardoor je een oneerlijk meetresultaat krijgt.
Hoe kun je ervoor zorgen dat je de buigzaamheid goed kan meten?
Alvast bedankt, -
beste Juliette,
mooi dat het goed is gegaan. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Als jullie nog hulp nodig hebben, dan hoor ik het graag. Als je verslag af is, ben ik wel benieuwd wat het geworden is.
Ook alles gelukt met coach?
met vriendelijke groet,
Joost -
Hoi Joost,
Bedankt voor de tips, ik heb er zeker wat aan gehad.
De experimenten zijn gelukt, ik heb twee proef-opstellingen gebruikt
en met Coach 6 de metingen gedaan.groetjes, Juliette
-
Het profielwerkstuk is af.
Bedankt voor alle hulp!groetjes, Juliette
-
Uiteraard, het lijkt me leuk om het te zien. Mocht je in de laatste fase nog tegen problemen aanlopen, hoor ik het graag. Ik zal je in een pm mijn emailadres wel even doorgeven, dan zou je het kunnen sturen.
met vriendelijke groet,
Joost Willems -
Hallo Joost,
Het profielwerkstuk moet eind februari af zijn, is het goed als ik het verslag dan opstuur?
mvg, juliette
-
Hoi Joost,
Ik heb het verslag een paar dagen geleden naar het email-adres, dat je me via een pm had gegeven, verstuurd. Heb je hem niet ontvangen?
gr. Juliette -
mooi, is alles goed gegaan? Ik ben wel benieuwd naar het resultaat.
met vriendelijke groet,
Joost -
Hallo Juliette, als je nog interesse hebt in dit onderwerp zou je ook eens woonboten en woonarken kunnen bekijken via awn makelaardij bijvoorbeeld. Deze handige woningen blijven sowieso al drijven en zijn gemaakt voor het water dus het lijkt mij een mooie oplossing voor als we de controle over het water verliezen. Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk met je verslag is afgelopen en wat de conclusie was. Zelf wonen wij trouwens ook op een prachtige woonboot in Rotterdam, ik geniet er nog elke dag in volle teugen van!