Romeinse boogbruggen in vergelijking met hedendaagse boogbruggen
-
beste mensen van de TU e.a.
Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over romeinse boogbruggen in vergelijking met de hedendaagse boogbruggen. hierbij ga ik het hebben over hoe snel ze klaar waren, de ontwerpen, benodigd kapitaal, historische context, functies etc.deze maand staat gepland dat ik ga schrijven over het ontwerp en de krachten.
Natuurlijk is het wel redelijk simpel om uit te leggen dat er vroeger vooral gebruik werd gemaakt van drukkrachten en nu van trekkrachten, maar ik vroeg me af of er misschien een meer natuurkundige manier was om dat uit te leggen. Dus is er misschien een site of bron, (of misschien kunnen jullie mij wat meer over de benodigde formules/natuurkunde vertellen) waar ik hier meer over te weten kan komen, want ik heb ze nog niet gevondenFriso
-
beste Friso,
wat ik je sowieso kan aanraden is het boek Toegepaste Mechanica deel 1, evenwicht, te pakken te krijgen. Dit is van Coenraad Hartsuijker. Dit is de basis van de mechanica. Hierin staat dus eigenlijk precies uitgelegd wat jij wilt weten denk ik.
mocht je er niet uitkomen, dan help ik je graag verder.
met vriendelijke groet,
Joost -
Beste Joost,
dankjewel voor de reactie. Ik heb gezocht naar het boek, maar ik kon enkel deel 3 vinden. Ik ben op dit moment nog aan het scannen of het geschikt genoeg is, maar ik heb ook een ander boek: statici mechanica voor technici (deze heeft in de bronnenlijst naast een paar andere, ook toegepaste mechanica van hartsuijker deel 1-3 staan) en deze leek mij ook goed.
Verder heb ik 2 andere boeken op internet gevonden, die niet bij mij in A'dam te lenen zijn. Is het daarom misschien mogelijk voor een bepaalde tijd te lenen bij de UB bij jullie? Het gaat om O’Connor, Colin (1993), Roman Bridges,
Hernández Troyano, Leonardo (2003), Bridge Engineering. A Global PerspectiveFriso
-
beste Friso,
dat boek wat jij hebt is prima. Is zeker die van R. C. Hibbeler. Ik denk dat je daar al een heel eind mee kan komen. Deel 3 van toegepaste mechanica zou ik niet aan beginnen. Hiervoor heb je de basis van deel 1 en 2 echt nodig. En dat gaat je voor je profielwerkstuk niet lukken denk ik. Wel zou ik je met een stuk kunnen helpen als je iets specifieks nodig hebt.
Of je die twee boeken kan lenen, ja dit is wel mogelijk. Je zal dan wel lid moeten worden van de Universiteitsbibliotheek. Dit kost wel 20 euro per jaar als je geen student bent. Zie: http://www.library.tudelft.nl/lenen/lid-worden/
Succes ermee, mocht je nog vragen hebben, help ik je graag verder.
met vriendelijke groet,
Joost