Profielwerkstuk
-
Hallo,
Ik moet een profielwerkstuk maken en heb het onderwerp ¨cryptografie¨ gekozen. Ik weet echter geen goede onderzoeksvraag/hoofdvraag. Kan iemand mij helpen?
-
Beste min,
Leuk dat je cryptografie wil onderzoeken. Is er een bepaalde tak die je interessant vindt? Je zou bijvoorbeeld kunnen duiken in de geschiedenis van cryptografie of juist in de moderne kant.
Als je echt gemotiveerd bent zou je de impact van quantum computing op de huidige methodes van cryptografie kunnen onderzoeken.Je kan je ook specificeren op de cryptografie van een bepaalde toepassing, zoals het versleuteld versturen van berichten op het internet via een messenger service.
Ik hoor graag van je,
Tadjiro Velzel -
Beste Tadjiro Velzel,
Bedankt voor je bericht en sorry voor mijn late reactie.
Inmiddels heb ik de volgende hoofdvraag en deelvragen op kunnen stellen:Hoofdvraag: Wat maakt cryptografie een goede techniek voor het versleutelen van informatie?
Deelvragen:
Wat houdt cryptografie in?
Hoe is cryptografie ontstaan?
Wat maakt cryptografie veilig?
Kunnen bekende cryptische versleutelingen nog veiliger gemaakt worden?Zijn deze vragen goed?
Ook moet ik het onderwerp cryptografie zelf toepassen op een bepaald probleem. Dus met kennis over cryptografie moet ik een actueel probleem oplossen. Heb je misschien wat ideeën?
Ik hoor graag van je,
min -
Beste @min,
Ik vind je deelvragen goed, maar de hoofdvraag zou ik iets aanpassen.
Ik zou hem veranderen naar iets in de vorm van ''Hoe kan cryptografie gebruikt worden voor het versleutelen van informatie?''.Als case study zou je kunnen kijken naar hoe momenteel telefoongesprekken of sms'jes versleuteld worden en of je daar een ander systeem voor zou kunnen suggereren.
Tadjiro Velzel