-
Beste meneer/mevrouw,
Voor ons PWS willen wij een vliegtuig bouwen wat verticaal op kan stijgen, een VTOL dus. Dit willen wij bereiken door een normaal vliegtuig te bouwen maar dan met 3 extra rotoren die verticaal staan. Hierdoor hebben we dus een drone en vliegtuig in één. Hier hebben we echter wat vragen over.
- Is het handiger om de vleugels zo te ontwerpen dat ze zelf voor lift-force zorgen, of kunnen we beter de drone rotoren daarvoor gebruiken?
- Kunnen we beter de drone rotoren en motoren in de vleugels bouwen, of buiten de vleugels hangen. Wat is handiger qua luchtweerstand?
Als u nog andere manieren of tips hebt om dit te bereiken zijn die altijd welkom. Bij voorbaat dank!
Met vriendelijke groeten Ard Geuze
-
Hi Ard,
Interessant onderwerp! Zoals je misschien al weet heeft de TU Delft hier ook al iets mee gedaan in het verleden. Om je vragen te beantwoorden:
- Ik zou zeker een vleugel met camber ontwerpen, dit is veel efficienter!
- Ik zou het vliegtuig/drone roteren, dit deden ze ook bij dit model: https://mavlab.tudelft.nl/vtol-winged-drone-for-maritime-operations/
Ik kan je aanraden om contact op te nemen met MAVlab TU Delft als je problemen hebt. Hier een lijst met mensen die daar werkzaam zijn en met wie je contact zou kunnen opnemen: https://mavlab.tudelft.nl/people/
Houd wel in je achterhoofd dat het een erg uitdagend PWS is ;)
Succes!