Artificial Intelligence in Drones
-
Beste TU Delft,
Momenteel zit ik in 6VWO en schrijf ik voor school een PWS over Killer Robots of 'lethal autonomous weapons'. Alleen weet ik niet zo goed wat ik in mijn theoretisch kader moet zetten t.o.v. kunstmatige intelligentie in autonome drones. Ik heb het een en ander onderzocht en heb dit figuur zelf kunnen maken.
Het lijkt alleen door elkaar te gaan wanneer het gaat over zelfrijdende auto's of zelfvliegende drones. Aangezien Computer vision maar ook Deep learning een groot rol spelen hierin. Zou iemand me kunnen helpen met de theoretische kader van een vliegend autonoom drone? (een zelfrijdende auto zou als het goed is ook ongeveer hetzelfde moeten werken)Met vriendelijke groet,
Akram Achahboun | 6VWO
-
Hi Akram,
Je kan hier zeker terecht voor je vragen en we zullen ons best doen om je in de goede richting te sturen. Heb je een specifieke vraag misschien waarbij we je kunnen helpen over de autonome drones? Het is belangrijk om eerst de functie van de drone te bepalen en waarvoor hij deze AI nodig heeft.
Succes,
-
Hallo storm,
Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite! De functie van de autonome drones zou verkennen, al dan niet het doden van individuen moeten zijn.
- Het zou zelfsturend moeten zijn (net als Autopilot van Tesla, of de andere zelfstandige drones die nu al bestaan)
- Er zou object en facial recognition op moeten zitten, voor het verkennen/identificeren van objecten of personen.
- Het moet intelligent zijn en zelfstand beslissingen kunnen nemen. Wanneer er een persoon/object van te voren 'wordt laten zien' moet deze drone actie kunnen ondernemen wanneer deze persoon/object wordt geïdentificeerd.
- Deze drone moet uitgerust zijn met camera's en een communicatiesysteem waardoor een mogelijke team op een ander locatie mee kan kijken en mogelijk mee kan beslissen
Volgensmij is voor de eerste drie eisen kunstmatige intelligentie nodig.
Mijn doel is om in mijn eerste deelvraag uit te leggen wat killer robots/letale autonome drones zijn. Ik begin met het uitleggen van de term 'killer robot', en zal een tabel of visualisatie van een autonome drone maken voor de karakteristieken ervan, hierbij denkend aan hardware, autonomie, wapens, en ook kunstmatige intelligentie.
Zelf weet ik niet hoe ik het best kan beginnen met het kunstmatige intelligentie gedeelte van drones. Het zou duidelijk moeten zijn voor wanneer iemand met geen ICT achtergrond dit leest.
Met vriendelijke groet,
Akram Achahboun | 6VWO
-
Beste Akram,
Vanwege het doel wat jij voor ogen hebt voor jouw gekozen onderwerp, mag ik je helaas niet verder helpen.
Met vriendelijke groet,
Storm
-
Beste Storm,
Ik snap de reden daarvoor niet. Dit is een profielwerkstuk, waar mijn school van af weet en achter staat. Voor mijn profielwerkstuk heb ik gepraat met Caspar Chorus en zal ik een gesprek voeren met Ilse Verdiesen over dit onderwerp. Meneer Chorus is professor en mevrouw Verdiesen is nu bezig met een MSc, beide in TU Delft. Ik snap dat het een controversieel onderwerp is maar mijn PWS is voor een educatief doeleinde. Een serieus opkomende probleem waar ik een antwoord voor zoek. Er wordt dan ook niks fysieks gebouwd qua drone, maar mijn theoretisch kader is alleen voor het grote plaatje ervan.
Mijn hoofdvraag is: “In hoeverre moeten killer robots gereguleerd of verboden worden. Hoop dat dit twijfels weg kan halen, en mogelijk kunt u met meneer Chorus/ mevrouw Verdiesen praten.
Met vriendelijke groet,
Akram Achahboun