Aerodynamica auto



  • Ik heb als onderwerp voor mijn PWS: 'Het minimaliseren van luchtweerstand bij auto's'.
    Ik zag dat de ideale vorm een druppelvorm is (ik heb verder ook al veel onderzoek gedaan naar luchtstromingen om de auto en het frontaal oppervlak), maar ik vroeg me af waarom de voorkant bol moet zijn en niet bijvoorbeeld puntig. Ik zou erg blij zijn als iemand mij hiermee kan helpen.



  • Beste Tinus,

    Leuke vraag; de voorkant is bol om zo de luchtstroom langs de vleugel te lijden. Met een gladde textuur zorgt het lichaam ervoor dat de luchtstroom 'vast blijft plakken' aan beide kanten. Als je voor een spitsere voorkant kiest, wil dat zeggen dat de lucht een langere afstand over het lichaam afleft, wat dus voor meer weerstand zorgt.
    Aan de achterkant is het belangrijk dat je deze gelijdelijke afronding hebt om het onstaan van turbulent luchtstroom te minimaliseren. Hoop je vraag hiermee beantwoord te hebben.
    Succes!

    Mvg,



  • Hallo Storm,
    Hartstikke bedankt voor je reactie, ik heb hier veel aan!
    Ik had eigenlijk nog een vraag, ik was voor het ontwerpen van een modelauto aan het kijken naar de Cw-waarde van vaste vormen. In BINAS tabel 28A staat dat de Cw-waarde van een halve bol lager ligt dan van een hele bol. Ik snap niet waarom de Cw-waarde van een halve bol lager ligt, aangezien ik dacht dat er een groter zog achter een halve bol ontstaat dan achter een hele bol, waardoor de wrijvingskracht toeneemt en de Cw-waarde dus hoger zou moeten zijn.
    Ik hoop dat je me hier mee kan helpen.
    Groet,
    Tinus



  • Beste Tinus,

    Scherpe observatie, bij een bol lichaam is er nog steeds sprake van deze zog turbulentie. Iets minder dan bij de halve sphere, maar blijkbaar doet het grotere contactoppervlak hier teniet aan. Een geleidelijke verlenging van het lichaam(druppel) zal wel die zog verminderen en de CD omlaagbrengen.
    Succes!

    Mvg,



  • Hallo Storm,
    Ik ben nu bijna klaar met de theorie voor het maken van mijn modelauto, maar ik heb nog een vraag over de druppelvorm. De achterkant van de druppelvorm loopt schuin en geleidelijk af, maar mag niet te schuin aflopen, omdat er anders een groot zog ontstaat, maar ook niet te vlak, omdat er anders meer wrijving optreedt. Mijn vraag is of er hiervoor een ideaal hellingspercentage bestaat voor de achterkant van de druppelvorm en zo ja wat is dan het ideale hellingspercentage?
    Alvast bedankt voor je reactie!
    Mvg,
    Tinus



  • Beste Tinus,

    Ik zou kijken naar voorbeelden waar men de weerstand probeert te minimaliseren met dit soort vormen. Een druppel zelf is geen goede indicatie, omdat spanningskrachten van het water zelf ook een rol spelen. Kijk bijvoorbeeld naar de vorm van een zeppelin of onderzeer.

    Succes,



  • Hallo Storm,
    Bedankt voor je reactie, ik heb de modelauto in een windtunnel getest en wil de luchtstroming verklaren. Het practicum is goed verlopen, alleen bij het berekenen van het Reynoldsgetal kom ik op een getal van 10000 uit, wat vrij hoog is, zeker omdat er pas aan de achterkant van de modelauto een turbulente stroming optreedt. Ik heb het Reynoldsgetal berekend met behulp van de formule: (ρvl)/η. Hierbij was de luchtsnelheid 1,1 m/s en de lengte van de modelauto 14 cm (gemeten), de dichtheid van lucht is 1,293 kg/m3 en de dynamische viscositeit 1,82*10-5 Ns/m2. Heb ik iets over het hoofd gezien, zoals het betrekken van de Cw-waarde in een bepaalde formule of een verkeerde waarde ingevuld, waardoor het Reynoldsgetal erg hoog is? En moet ik het Reynoldsgetal nog in een andere formule invullen om de luchtstroming te kunnen verklaren? Ik heb hier al veel research naar gedaan, maar kan weinig vinden.
    Alvast bedankt voor je reactie!
    Mvg,
    Tinus



  • Beste Tinus,

    Kijk even naar deze pagina: https://www.omnicalculator.com/physics/reynolds-number
    Jouw waardes leiden inderdaad tot een R-nr van ongeveer 10*10^3 - waarschijnlijk turbulent.
    Succes!

    Mvg,


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.