Drijfzand
-
Hallo,
Wij doen ons PWS over drijfzand.
De mythe hiervan is dat je kan verdrinken in drijfzand, dit blijkt (tenminste, zo is onze hypothese) niet te kunnen. Wij willen hiervoor proeven uitvoeren maar als we dit op school moeten doen moet dit op schaal gebeuren en lopen we tegen een aantal problemen aan, zoals een mannetje op schaal met dezelfde dichtheid als een mens.
Wordt er op de universiteit Delft zo'n proef uitgevoerd? Of heeft u enige tips om deze proef zelf uit te voeren?Met vriendelijke groet,
Gelina en Mirelle -
beste Gelina en Mirelle,
op de TU worden dit soort proeven niet uitgevoerd. Ook hebben wij geen bak met heel veel ruimte en zand om dit binnen korte termijn op te zetten. Hier kijken wij meer naar stromingen en wat die met het zand doen en wat voor gevolgen dit heeft voor bouwwerken, de kustlijn of het bodemprofiel van een rivier of kustregio.
Wat jullie zouden kunnen doen is om verschillende gradaties drijfzand te creeren, en dan te testen met blokken van verschillend gewicht of ze erin zakken en erin blijven zitten.
Dan kan je inderdaad kijken of je erin weg kan zakken. Hier kan je eerst de theorie op nazoeken hoe dit proces werkt. Hier verwacht ik dat ik jullie nog wel bij kan helpen.
Wat inderdaad lastig wordt, om na te gaan om als je weggezakt bent, of je weer omhoog kan komen. Maar ik denk met dat eerste gedeelte zoals net genoemd jullie al een heel mooi werkstuk kunnen hebben.
succes ermee en mochten jullie vragen hebben, dan hoor ik het graag.
met vriendelijke groet,
Joost -
Hee!
Bedankt voor de tips!
We hebben de meeste basisinformatie al opgezocht, zoals bijvoorbeeld de wet van Archimedes.
We willen het gaan proberen met een barbiepop, omdat die qua oppervlakte toch het meest op een mens lijkt. En dan kijken wat ongeveer daarvan de dichtheid is en die zo nodig aanpassen aan de dichtheid van de mens. We gaan dan proberen of we die eruit kunnen trekken (met een veerunster), maar we moeten daarvoor nog kijken of dat representatief is voor de kracht die je nodig hebt om jezelf eruit te duwen.Met vriendelijke groet,
Gelina en Mirelle -
Hee!
We hebben van een betrouwbare site een recept van drijfzand gehaald. We gaan proberen het te maken met zand en water in een verhouding van 4:5. Daarbij per liter water een halve gram zout.
Volgens het recept zou er ook nog bentoniet aan toegevoegd moeten worden. Wij kunnen echter niet aan zuiver bentoniet komen. Heeft u enig idee of we dan iets anders moeten toevoegen? Of het gewoon weg kunnen laten?We willen inderdaad de barbie ook laten bewegen, zodat we een paniekerig persoon kunnen nabootsen.
Heeft u misschien een idee hoe we die barbie constant kunnen laten trillen. We hadden het idee om een trilnaald te bevestigen aan de pop, maar weten nog niet of dit gaat lukken.Als het lukt om de pop de juiste dichtheid te geven, moet dit voorderest geen probleem zijn. De meesten dieren kunnen namelijk ook niet verdrinken in nat drijfzand, omdat zij ook ongeveer dezelfde dichtheid hebben en maakt de oppervlakte dus niet zo'n dergelijk verschil.
Groetjes,
Gelina en Mirelle -
hey Gelina en Mirelle,
excuses voor de late reactie. Voor mijn studie was ik een week in het buitenland.
Dit onderzoek klinkt als een erg goed onderzoek. Leuk om te kijken hoeveel kracht je nodig hebt om een pop eruit te trekken.
Hebben jullie al bedacht hoe jullie het drijfzand gaan maken? De verhouding tussen het water en zand?
Hebben jullie er ook aan gedacht te kijken wat er gebeurt als je de barbie een beetje heen en weer gaat laten bewegen, alsof een mens zich met z'n voeten eruit probeert te krijgen?Gaan jullie ook kijken hoe dit tot verhouding staat tot echte mensen? Hoe gaan jullie dat doen?
Deze vragen kunnen jullie misschien helpen je onderzoek te onderbouwen. ik wil jullie graag helpen met het vervolg. Ik ben benieuwd naar de resultaten.
groetjes,
Joost -
beste Gelina en Mirelle,
ik zou als ik jullie was de barbie juist niet constant laten bewegen. Dat zou een mens ook niet doen. Als je de barbie bijvoorbeeld via een veer een paar stootjes meegeeft, dan beweegt de barbie niet constant en vergelijkbaarder met hoe een mens zou reageren in het drijfzand.
Voor verdrinking is het denk ik belangrijk hoeveel druk er wordt gezet. Dat is in N.m^2, dus het gewicht in de verhouding tot het oppervlak wat duwt is belangrijk voor het wegzakken denk ik.
Hoe jullie aan bentoniet komen weet ik ook niet. Ik zou het zonder proberen en als het niet lukt, moeten jullie het maar even laten weten, dan ga ik wel even nadenken voor jullie.
succes met de experimenten,
groetjes,
Joost -
Hee
We hebben de rest van de week nog veel geprobeerd, maar uiteindelijk is het vandaag gelukt.
We hebben met een verfmixer al het drijfzand gemengd. We hebben dan proeven gedaan met barbies met 3 verschillende dichtheden. Eén hetzelfde als een mens, één lager en één hoger. Het resultaat was heel erg mooi, de pop met hoge dichtheid zonk helemaal, die met de lage dichtheid bleef veel meer drijven en de barbie met de menselijke dichtheid zonk ongeveer tot halverwege.Groetjes, Gelina en Mirelle
-
Hee
Bedankt voor de tips.
We zijn nu bezig met drijfzand maken, het lukt echter niet.
Het is wel gelukt om de barbie de goede dichtheid te geven.
We hebben ook geprobeerd om het te zeven, maar een kleinere korrelgrootte had niet veel nut.
We zitten er nu aan te denken, om het water van onderaf te laten toestromen.
Voor een opwaartse druk. Misschien nog andere suggesties?Groetjes, Gelina en Mirelle
-
Hey Gelina en Mirelle,
dat klinkt als een leuk onderzoek. Mooi dat het gelukt is! Mochten er zich bij het uitwerken nog problemen voor doen, dan hoor ik het graag!
groetjes,
Joost