PWS hydrofoils

• Beste TU studenten,

Ik ben Rafael en zit in 5VWO, ik heb mij de laaste tijd wat verdiept in hydrofoils en het leek mij erg leuk om over dit onderwerp mijn PWS te doen. Ik ben iniedergeval niet van plan om een zelf een hydrofoil te gaan ontwikkelen van carbon of glasvezel maar het is wel belangrijk dat mijn PWS een proef bevat. Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een proef te doen waarbij ik verschillende (waarschijnlijk ge3Dprinte) foils kan uittesten om de ideale foil en angle of attack te bepalen voor een bootje in een laminaire stroming, misschien is het mogelijk om dit te bepalen met behulp van een windtunnel of sleeptank. Dit is echter een idee en ik ontvang graag andere opties of mogelijkheden voor een proef.

Een andere vraag is of ik misschien in aanraking kan komen met een student maritiem of lucht&ruimtevaaart techniek om mij te helpen bij de wiskunde en natuurkunde achter een hydrofoil/vleugel.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Alvast bedankt,

Rafael

• Beste Raefel,

Momenteel is het niet mogelijk om eigen profielen op de TU te testen. Wel kan je overwegen zelf een windtunnel te bouwen of je 3D modellen in software te zetten. Als je vragen hebt over aerodynamica kan je bij mij hier op het forum terecht.
    Succes!

Vriendelijk groet,

• Hallo Storm,

Bedankt voor je antwoord, toevallig beschikt mijn school over een windtunnel die is gemaakt door een oud-leerling voor zijn PWS. Kan ik er dus vanuit gaan dat het medium (water of lucht) niks uitmaakt voor het design van een hydrofoil?

Wat voor software raad je aan om te gebruiken om verschillende foil modellen kan analyseren, en kan ik hier ook aankomen als scholier of moet ik dit via een student regelen?

Groet,

Rafael

• Beste Rafael,

Dat is erg fijn. Het maakt zeker uit in welk medium je test, het is daarom ook belangrijk aan te geven welke aannames je doet waardoor je proef nog steeds 'valid' is. Voor software zou ik googlen voor free cfd software, zelf geen ervaring mee helaas. Succes!

Mvg,

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.