Het immobiliseren van nek op de SEH
-
Beste meneer/mevrouw,
Wij zijn Cas, Rosalie en Eline van het Christelijk Lyceum Delft. Momenteel zijn wij bezig met onze meesterproef in samenwerking met het Erasmus MC en kinderchirurg John Vlot. Wij voeren ons project uit in de bètawereld Mens & Medisch en het onderwerp van onze meesterproef is: 'het immobiliseren van nek op de SEH bij volwassen patiënten die verdacht worden van een nektrauma'.
Onze opdracht is tot stand gekomen door een probleem met een huidige neksteun op de SEH, waarvoor wij een nieuw concept voor zullen ontwerpen. In de bijlage vindt u dan ook ons projectplan.
Voor ons project zouden wij graag een expert willen, die ons zou kunnen helpen en adviseren in het ontwerpproces van de neksteun. Zelf hadden wij in gedachten dat een student van Industrieel Ontwerpen of Klinische Technologie ons hierbij goed kon helpen, maar natuurlijk staan wij ook open voor andere opties.
Graag hoor ik van u.
Met vriendelijke groet,
Eline van Haren
-
Hallo Eline,
Leuk onderwerp! Ik ben student werktuigbouwkunde en heb een minor gedaan in biomedical engineering waar ik ervaring heb opgedaan met het ontwerpen van medische instrumenten. Ik kan jullie vast helpen met jullie meesterproef!
Groet,
Midas -
Hoi Midas,
Wat fijn dat je onze expert bent! Wij hebben al meteen een vraag.
Momenteel zijn wij grotendeels klaar met onze oriëntatie en zijn wij aan het brainstormen voor concepten van neksteunen. Voor onze tussenpresentatie willen wij spuugmodellen maken van deze concepten van verschillende materialen, die zowel in een MRI- als CT-scan kunnen. Materialen waar wij aan dachten zijn kurk, piepschuim, foam, karton en kunststof, rubber.
Heb jij hier nog suggesties voor?
Met vriendelijke groet,
Rosalie, Cas en Eline.
-
Leuke ideeën! Maak anders een klein programma van eisen. Daar komen dingen in voor zoals: Het materiaal mag niet beïnvloed worden door magnetisme, het materiaal moet makkelijk te bewerken zijn zodat we er snel iets mee kunnen maken, het materiaal moet goed schoon te maken zijn, etc... Misschien helpt dit jullie brainstorm om op nieuwe ideeën te komen.
Succes!
-
Hoi Midas,
Dank voor je reactie!
Wij hebben inmiddels alvast een klein PvE gemaakt, en is hieronder te vinden.
Groetjes van Cas, Rosalie en Eline
PvE
- Het ontwerp moet in een MRI- en CT-scan kunnen.
- Het ontwerp moet weinig ruimte innemen bij de opslag ervan.
- Het ontwerp moet duurzaam zijn of bij eenmalig gebruik goed afbreekbaar zijn.
- Het ontwerp moet zo min mogelijk discomfort aan de patiënt geven, zowel bij het aanbrengen als bij het dragen.
- De kosten voor het ontwerp moeten realistisch en uitvoerbaar blijven.
- Het ontwerp moet geschikt zijn voor volwassenen.
- Het ontwerp moet geschikt zijn voor een draagtijd van maximaal 1 tot 2 uur.
- De patiënt moet nog gedraaid kunnen worden met de neksteun om.
- Het ontwerp moet stevig genoeg zijn om de nekwervels te immobiliseren.
- Het ontwerp moet snel en met relatief weinig handelingen door het SEH personeel kunnen worden aangebracht.
-
Hoi @Eline-van-Haren ,
Goed bezig! Ga zo door! Laat maar weten als ik ergens mee kan helpen.
Groet,
Midas -
Hoi Midas,
Afgelopen maandag hebben wij met onze opdrachtgever (kinderchirurg van het Erasmus MC) de eerste tussenpresentatie gehad. In deze tussenpresentatie hebben wij onze concepten gepresenteerd samen met ons PvE en heeft de opdrachtgever feedback gegeven op onze concepten. N.a.v. de tussenpresentatie zou de opdrachtgever graag contact met jou opnemen via de mail als dat mogelijk is. Daarnaast zouden wij graag onze concepten een keer met jou bespreken om te kijken hoe we ze kunnen verbeteren.
Zouden wij hiervoor een e-mailadres mogen?
Met vriendelijke groet,
Cas, Rosalie en Eline -
Hallo @Eline-van-Haren ,
Ik kijk graag een keer samen met jullie naar jullie concepten. Mijn taak is technische feedback geven op jullie proces en op jullie concepten. Ik zal dus niet in contact staan met jullie opdrachtgever. Als jullie mij een emailadres sturen via een privé bericht dan zal ik via de mail een afspraak met jullie inplannen om jullie concepten te bekijken.
Groet,
Midas