PWS Dakconstructie
-
Hoi!
Voor ons PWS/Technasiumproject zijn wij bezig met het berekenen en verhogen van de draagkracht van een bestaand plat dak.
Online zijn wij het volgende bestand tegengekomen:
https://www.uden.nl/data/downloadables/2/5/7/4/uitgangspuntenberekeningconstructie.pdf.
Vragen over 2.5.1 en 2.5.2:- Er wordt hier gesproken over uitgangspunten, zijn deze dus geldig voor alle gebouwen?
- Er wordt gebruik gemaakt van 'w'. Wij vragen ons af waar deze 'w' voor staat en wat wstat of wmax dan betekenen. Weten jullie dat?
- Daarnaast staat er 'belastingcombinatie quasi-blijvend'. Wat betekent dit?
- Wij willen graag weten wat het verschil in belasting is tussen staan en springen, kunnen we dat met de voorgenoemde 'w' berekenen, of kunnen jullie ons dit vertellen?
Vragen over 4.1.1: - Wat zijn Gk en Qk?
Algemeen: - Wat is het maximum aantal mensen dat op een m2 kan staan?
Met vriendelijke groet,
Anna en Cilia. -
@Anna-en-Cilia
Hey Anne en Cilia,Gaaf onderwerp zeg, hopelijk vinden jullie het een beetje leuk!
Goede vragen, ik zal ze hieronder kopiëren en een poging wagen ze te beantwoorden:- Er wordt hier gesproken over uitgangspunten, zijn deze dus geldig voor alle gebouwen?
Goede vraag, neem bijv. 2.3; aan elk type gebouw is een gevolgklasse verbonden. Je hebt gevolgklasse CC1 t/m CC4, eensgezinswoningen bevinden zich in klasse CC1. Als jullie een dak voor een eensgezinswoning gaan verstevigen, kun je diezelfde factor gebruiken en mag je de krachten op de constructie vermenigvuldigen met een factor 0.9. - Er wordt gebruik gemaakt van 'w'. Wij vragen ons af waar deze 'w' voor staat en wat wstat of wmax dan betekenen. Weten jullie dat?
De w staat voor doorbuiging van de constructie en dit is een vierdegraads functie.
Je kan kiezen tussen A0 t/m A3. Graag hoor ik welke keuze jullie maken voor de berekening en waarom. Je hebt sowieso de verdeelde belasting q die bepaald moet worden. Deze term is in kN per meter. Maar, je dak is bijv. 10 x 5 vierkante meter. Zaak is dan om de belasting per vierkante meter te doen, en deze te vermenigvuldigen met 5. Zo maak je van een oppervlak, een lijn, die de lengte l heeft, dus 10. Het is een optie om te videobellen via de PWS middag zodat ik jullie terugkoppeling kan geven op jullie berekening. Je kan ook gewoon reageren op het forum natuurlijk. Als je de belasting per vierkante meter vermenigvuldigd hebt met de breedte van je dakconstructie, dan kom je uit op de verdeelde belasting per strekkende meter =q. Deze kun je invullen in de functie bijbehorend aan het juiste type. Bijvoorbeeld w = 2/384 * q*l^4 - Daarnaast staat er 'belastingcombinatie quasi-blijvend'. Wat betekent dit?
Dit betekent dat men de kans op de grootte van de permanente belasting die min of meer altijd aanwezig zal zijn, weergeeft. Bij berekeningen van de kruip van een constructie wordt deze toegepast. - Wij willen graag weten wat het verschil in belasting is tussen staan en springen, kunnen we dat met de voorgenoemde 'w' berekenen, of kunnen jullie ons dit vertellen?
Goede vraag, de kracht bij springende personen is natuurlijk een stuk groter dan bij stilstaande personen. Ik heb hier een link gevonden die meer informatie geeft over de extra kracht veroorzaakt door springende beweging.
Vragen over 4.1.1: - Wat zijn Gk en Qk?
De blijvende (Gk) en veranderlijke belasting (Qk) op de constructie in kN/m2. De blijvende belasting wordt vermenigvuldigd met een factor 1.2 en de veranderiljke belasting met een factor 1.5.
Algemeen: - Wat is het maximum aantal mensen dat op een m2 kan staan?
Zelf heb ik in meerdere projecten voor m'n studie 9 personen per m2 gekozen, dit is wel erg aan de hoge kant. Ik denk dat je met 4 á 6 personen er ruim voldoende rekening mee houdt.
Al met al goede vragen, hopelijk heb ik een aantal zaken kunnen verhelderen. Ben benieuwd naar jullie verdere ontwerpstappen!
Groeten Stjin
- Er wordt hier gesproken over uitgangspunten, zijn deze dus geldig voor alle gebouwen?
-
Hoi Stijn,
Bedankt voor je reactie! Wij zijn inmiddels al weer een paar stappen verder, maar hebben nog wel één vraag naar aanleiding van jouw antwoord.
Waarom moet iets met een factor vermenigvuldigd worden? De uitgeoefende kracht wordt toch niet minder bij een andere gevolgklasse? (ons gebouw is trouwens een CC2)
Met vriendelijke groet,
Anna en Cilia
-
@Anna-en-Cilia
Graag gedaan, attent!
Goede vraag, de factor heet de gevolgklasse-factor. Bij een hogere gevolgklasse (CC3) zullen bij het falen van de constructie de gevolgen qua menselijk leed erg groot zijn. Om deze reden wordt er gekozen voor een extra veiligheidsmarge van 1,1 x de berekende kracht die op de constructie wordt uitgeoefend.
Bij CC2 is deze factor 1,0 dus heeft deze verder geen invloed. Het is wel van belang dat je dit uitlegt.
Was het zo duidelijk?Groeten Stijn
-
Hoi Stijn,
Dank je wel, het is duidelijk zo!
Met vriendelijke groet,
Anna en Cilia