Been en armprotheses
-
Beste student,
Mijn partner en ik hebben ervoor gekozen om ons profielwerkstuk over protheses te houden. Uiteindelijk wilden we dieper kijken naar de krachten die op een been en armprothese werken onder andere met behulp van de momentenwet , dit is dan ook één van onze deelvragen. Onze hoofdvraag luidt In hoeverre kunnen protheses verbeterd worden? Hierbij hebben we ook een aantal deelvragen geformuleerd:
Hoe kan een prothese de kracht nabootsen die een been en een arm verrichten?
→ Wat is de verhouding in krachten in een prothese?
Hoe zorgen we ervoor dat been- en armprothesen makkelijk gebruikt kunnen worden voor degene die de prothese gebruikt? (lichter maken)
Van welk materiaal worden been- en armprothesen gemaakt en kan dat duurzamer?
Welke soort been- en armprotheses bestaan er?
Waar bestaan been- en armprotheses uit?
Wat zijn klachten van de mensen die been- en armprotheses op dit moment gebruiken?
Hoe maak je been- en armprotheses zo realistisch mogelijk?
Hoe worden zenuwen aangesloten op been- en armprotheses?
→ Hoe wordt gevoel ontwikkeld in die protheses?We zijn op dit moment druk bezig met het beantwoorden van deze deelvragen, zodat we uiteindelijk ook de hoofdvraag kunnen beantwoorden. Het enige wat nog mist is een experiment. Ons leek het te lastig om zelf een been- of armprothese te ontwikkelen, maar wel hebben we ergens langs zien komen dat het misschien mogelijk kan zijn om een kleine been- of armprothese te maken voor een diertje. Dit kan een muisje, hamster, cavia zijn. Met het ontwikkelde prothese lijkt het ons dan ook leuk om verschillende berekeningen uit te voeren door verschillende variabelen te veranderen met behulp van de momentenwet. We hopen dat dit mogelijk is ondanks de de omstandigheden (corona) op dit moment.
Met vriendelijke groet,
Iman -
Hallo @Iman ,
Leuk onderwerp! Allereerst zou ik misschien nog eens goed kijken naar jullie hoofd- en deelvragen. De hoofdvraag is nogal algemeen en het is onduidelijk wat jullie precies willen bereiken. Probeer een doel te formuleren. Dat kan onderzoekend of ontwerpend zijn. Jullie deelvragen zijn ook een beetje onsamenhangend. Ze onderbouwen niet echt een hoofdvraag.
Sommige scholieren willen zelf een prothese 3D-printen. Omdat mensen grote ledematen hebben om een prothese voor te 3D-printen, raden we scholieren soms aan om een prothese te ontwerpen voor een klein knaagdier. Aangezien jullie aangeven geen prothese te willen bouwen kunnen jullie ook je berekeningen uitvoeren voor een mens of een ander groot dier. Het kan misschien wel leuk zijn om jullie berekeningen in het echt te testen. Zo zouden jullie kunnen kijken of jullie ergens een prothese mogen lenen en dan kun je daar testen op uitvoeren.
Groet,
Midas -
Beste Midas,
Bedankt voor uw hulp en we gaan er zeker mee aan de slag. Heeft u misschien ideeën waar het mogelijk is om met een prothese te werken, zodat we er verschillende berekeningen mee kunnen doen.
Groet,
Iman -
Hallo @Iman ,
Misschien is er een bedrijf dat protheses ontwerpt waar jullie misschien een keer langs kunnen? Misschien kunnen jullie een oplossing op internet vinden. Laat maar weten hoe de zoektocht gaat en of ik nog kan helpen.
Groet,
Midas -
Beste Midas,
Ik heb een kort vraagje en ik hoop dat je die kan beantwoorden. Voor mijn algemene kennis over arm- en beenprotheses wil ik weten uit welke onderdelen de protheses bestaan. Elke bron lijkt wat anders te zeggen, de één vertelt me namelijk dat armprotheses geen liner kunnen hebben. Dus dat een liner alleen bij beenprotheses gebruikt wordt, toch heb ik bij een andere bron wel gezien dat dit mogelijk is. Ik vraag me dus uiteindelijk af of er wel verschil is in onderdelen van beide soorten protheses, als je kijkt naar de ophanging van beide protheses.
Ik hoop dat dit duidelijk is.Groet,
Iman -
Hallo @Iman ,
Ik heb zelf even niet helemaal voor de geest wat een liner is en wat de functie van dit onderdeel is. Ik kan me echter voorstellen dat bepaalde onderdelen een functie uitvoeren die wel of niet nuttig zijn in een been of arm prothese. Ook zijn er natuurlijk verschillende ontwerpen mogelijk en kan het zijn dat de ene prothese ontwerper een voorkeur heeft van het gebruikt van een liner en de ander niet.
Misschien kun je zelf beredeneren wat de functie van een liner is en waarom deze wel of niet gebruikt kan worden.
Groet,
Midas