PWS Armprothese
-
Beste student,
Voor mijn PWS doe ik een onderzoek naar robot armprotheses, om preciezer te zijn wil ik graag een myo elektrische armprothese vergelijken met de nieuwere variant: een prothese die als het ware direct verbonden is aan de zenuwen. Als praktische component bij dit onderwerp wilde ik zelf graag een robot arm prothese maken, en daarbij onderzoeken in hoeverre deze arm hetzelfde functioneert als een echte arm door allerlei kleine proefjes te doen om dit te testen. Ik weet helaas nog niet exact welke materialen ik moet gebruiken voor het bouwen van de prothese en waar ik deze kan vinden. Ook het programmeren is een onderdeel waar ik nog niet genoeg kennis over bezit om de prothese te kunnen maken. In verband met corona zijn mogelijkheden beperkt, maar het zou erg fijn zijn als u mij verder kan helpen / informatie kan bij brengen.
Met vriendelijke groet,
Nawal
-
Hallo @Nawal ,
Gaaf onderwerp! Wel heel erg breed. Kijk dus uit dat je niet te veel hooi op je vork neemt. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om een robot arm te programmeren met arduino of een realistische robot arm te 3D-printen. Heb je al ervaring met arduino of 3D-CAD programma's? Zo ja, dan zou je inderdaad misschien beiden kunnen uitvoeren. Anders zou ik je misschien focussen op één van de twee onderdelen. Waar heb je hulp bij nodig?
Groet,
Midas -
Beste Midas,
Ik zal er op letten ! Ik wilde inderdaad vooral focussen op het programmeren aangezien ik geen ervaring heb met 3D-CAD en er verder wel blueprints te vinden zijn die ik eventueel kan downloaden en 3D-printen. Met arduino heb ik wel wat ervaring, alleen helaas niet genoeg om te kunnen slagen in dit onderzoek. Waar ik dus graag hulp bij zou willen is het programmeren van de robot arm prothese en het gebruik van de juiste materialen hiervoor.
Met vriendelijke groet,
Nawal
-
Hallo @Nawal ,
Ik kan daar bij helpen. Bedenk goed wat je wilt dat de robotarm moet kunnen. Stel dus een programma van eisen op. Zo kun je namelijk zogeheten sensoren en actuatoren gaan selecteren. Bijvoorbeeld: De arm moet met X kracht in richting X kunnen bewegen dus heb ik een servomotor nodig van X vermogen.
Laat maar weten als ik nog ergens mee kan helpen.
Groet,
Midas -
Goedendag, ik heb lang nagedacht en besproken met mijn PWS begeleider wat de prothese precies moet kunnen uitvoeren. Het meest belangrijke is dan natuurlijk dat de prothese op een hand lijkt en dus ook soortgelijke functies heeft. Bij voorkeur kunnen alle vingers dus individueel bewegen, maar de arm zelf hoeft niet te bewegen. Ik heb een lijstje opgesteld met de belangrijkste bewegingen die de hand moet kunnen maken, namelijk:
-Open palm; Alle vingers blijven gestrekt. Ik neem aan dat dit als het ware de rustpositie van de robot hand zal zijn.
-Power grip, waarbij de hand sluit in een vuist en dus alle vingers met gelijke kracht aangestuurd worden. Dit is de meest belangrijke manier waarop voorwerpen worden vastgehouden.
-Precision pinch waarbij alleen de wijsvinger er de duim aangestuurd worden zodat deze op elkaar rusten, handig voor het oppakken van een dun of klein voorwerp.
-Ball grasp waarbij alle vingers behalve de duim eigenlijk aangestuurd moeten worden, voor het vasthouden van ronde objecten zoals bijvoorbeeld een bal of een glas.
-Key grip waarbij als het ware alleen de duim wordt aangestuurd en op de zijkant van de wijsvinger moet komen te rusten. Denk daarbij aan de manier waarop je een sleutel vasthoudt.Natuurlijk zou het fijn zijn als we ervoor kunnen zorgen dat de reactietijd van de prothese zo kort mogelijk is. Het vermogen van de servo’s is voor nu nog even de vraag aangezien mijn begeleider en ik nog moeten kijken welke er op school beschikbaar zijn en welke het beste zouden werken. Wel heb ik besloten dat ik het voor nu veilig wil houden door (om mee te beginnen) een maximaal gewicht van een halve kilo aan te houden voor de voorwerpen. Ook heb ik kunnen regelen dat ik deze week gebruik kan maken van de 3D printer.
Met vriendelijke groet,
Nawal
-
Hallo @Nawal ,
Klinkt alsof je erg goed bezig bent! Goed ook om te zien dat je een selectie aan bewegingen in je programma van eisen hebt toegevoegd. Zorg er voor dat je niet te veel hooi op je vork neemt. Je moet namelijk, bewegende vinger mechanismes bedenken, een arduino programmeren, 3D-printen, testen en nog veel meer. En dan ook nog een verslag schrijven. Probeer voor jezelf in te schatten of het niet te veel is. Het is leuker om iets minder te doen en een werkend ontwerp te hebben dan heel veel dingen doen en alles net niet af krijgen waardoor je geen werkend ontwerp hebt.
Groet,
Midas