PWS: De toepassing van waterstof als brandstof voor voertuigen



  • Beste student van TU Delft

    Ik ben Kirill Markov, een leerling 6vwo van csg Bogerman (Sneek). Mijn pws gaat over de toepassing van waterstof als een brandstof voor voertuigen met als hoofdvraag: 'Zou waterstof in de nabije toekomst een effectiever en duurzamer alternatief voor fossiele brandstoffen en elektrische accu's als energiebronnen in voertuigen kunnen worden?'. Daarbij kijk ik vooral naar auto's en schepen.
    Aangezien mijn pws over een natuurkundige toepassing van scheikundige processen gaat, stuur ik dit bericht in de categorie van natuurkunde. Ik wil graag het praktisch deel bij TU Delft doen, maar het is een beetje moeilijk om met mijn onderwerp een relatief simpel experiment op te stellen. Om die reden zou ik graag willen meelopen bij een praktisch onderzoek met waterstof in TU Delft en daar de gegevens van kunnen gebruiken voor mijn pws. Als dat niet lukt, heb ik ook nog het voorstel om de gegevens van een eerder uitgevoerde experiment in TU Delft te mogen gebruiken, al is dat erg apart.
    Ik moet de eerste versie van mijn pws inleveren op 1 september, maar voor de definitieve versie heb ik tijd tot maximaal 1 december (2020 natuurlijk). Ik hoor graag of één van mijn voorstellen uitgevoerd kan worden.
    Met vriendelijke groeten,

    Kirill Markov



  • Dag Kirill!

    Dat klinkt als een leuk en nu ook zeer relevant onderwerp! Ik moet even nadenken over een experiment op de TU Delft. Op dit moment zal meelopen bij een onderzoeksgroep moeilijk worden, omdat het onderwijs aan studenten vooral online wordt gegeven. Daardoor denk ik dat ook leerlingen van de middelbare school op dit moment niet gemakkelijk een afspraak kunnen maken bij een onderzoeksgroep. Ik zal even voor je rondvragen. Ook zal ik dan kijken of er resultaten zijn die je kunt gebruiken.

    Ik moet zeggen dat ik denk dat het lastig wordt om af te spreken met een onderzoeksgroep. Ik kan je wel helpen met al je vragen! Ook zouden we samen kunnen nadenken over een manier om toch een proefje te verzinnen. Ik weet dat er een studententeam is dat een kleine waterstofopstelling heeft, maar deze werkt vooral als demonstratie, er is weinig aan te meten. Als je wilt kan ik kijken of wij die kunnen gebruiken.

    Groetjes Coco



  • Beste Coco,

    Als de waterstofopstelling van het studententeam goed bij mijn hoofdvraag aansluit, vind ik hun opstelling natuurlijk geschikt voor mijn pws.
    Ik ben erg dankbaar voor het snelle antwoord en de moeite die voor mij genomen wordt. Ik heb ook niets tegen een origineel proefje (sterker nog, dat is het beste variant).
    Ik heb ook meteen een vraag. Is er een goede wetenschappelijke bron die mij zou kunnen helpen om de effectiviteit van de verschillende energiebronnen in voertuigen objectief te vergelijken? Mijn literatuuronderzoek heeft namelijk veel gegevens over de toepassing van waterstof in voertuigen (vooral schepen), maar weinig vergelijking met de andere energiebronnen.
    Met vriendelijke groet,

    Kirill



  • Hoi Kirill,
    De demo van het studententeam is niet echt een proef. Het is een opstelling waarin waterstof verbrand wordt waardoor een rad gaat draaien. Dus het geeft je niet echt resultaten, behalve dat je inderdaad ziet dat er energie wordt opgewekt.
    Ik zal voor je kijken naar een goede wetenschappelijke bron. Ik denk echter dat we op zoek zullen moeten naar de optimale efficientie van verschillende aandrijvingen. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken wat het record is in actie-radius (hoe ver een auto kan met 1 keer tanken (waterstof en fossiele brandstof) of 1 keer opladen (accu)) van verschillende (personen)auto's.
    Verder hoor ik het graag als je een idee hebt van een leuke proef om uit te voeren! Dan kunnen we samen kijken of deze mogelijk is op het Science Center.
    Groetjes Coco



  • Beste Coco,
    Ten eerste wil ik mij verontschuldigen voor de late reactie en ten tweede wil ik je bedanken voor het controleren van de proefopstelling. Ik ben ook erg dankbaar voor het zoeken naar een bron en het verwijzen naar de optimale efficiëntie van verschillende aandrijvingen; dat helpt mij echt bij de vergelijking van de aandrijvingen. Ik heb helaas nog geen proef bedacht, maar daar zit ik daar nog aan te denken. Zodra ik een proef bedacht heb (of een goed en passend idee van iemand anders vind), zal ik een bericht sturen.
    Met vriendelijke groet,

    Kirill Markov



  • Dit bericht is verwijderd!


  • Hoi Kirill, succes!!


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.