PWS: Aardbevingsbestendig bouwen
-
Hallo,
Wij doen ons PWS over aardbevingsbestendig bouwen en richten ons hierbij vooral op de gebouwen die er al staan en hoe wij deze gebouwen aankunnen passen zodat ook die gebouwen aardbevingen kunnen weerstaan. Tijdens ons onderzoek maken wij gebruik van twee methodes. De tweede methode is praktijk onderzoek. Voor dit praktijkonderzoek willen wij uiteindelijk een een schaalmodel bouwen van een huis die een aardbeving kan doorstaan. Voor het testen van dit schaalmodel kwamen we via dit forum bij jullie uit. Wij vroegen ons af of wij begin volgend schooljaar in september of begin oktober onze proefopstelling bij jullie kunnen uittesten. Wij snappen het volkomen als dit niet kan door de corona. Wij hopen dat we binnenkort nog een reactie kunnen krijgen, maar het is logisch als dit niet kan doordat het in regio zuid al vakantie is.Gr. Ian Rietbergen en Inge Hoetink
Havo 5
Van CSG De Heemgaard in Apeldoorn -
@IngeHoetink
Beste Ian en Inge,Leuk dat jullie op dit forum zijn uitgekomen. Momenteel zijn de restricties zodanig dat er fysieke afspraken gemaakt mogen worden op locatie. Dat betekent dat jullie dus langs kunnen komen. Laten we hopen dat dat in september ook zo zal zijn. Zo ja, dan zijn jullie van harte welkom in september of oktober om tests te doen op onze aardbevingssimulator. Daarnaast kan ik jullie wat gave demo's laten zien.
Zouden jullie hier op het forum rond eind augustus op terug kunnen komen? Dan weet ik ook meer over mijn studierooster voor aankomend jaar.Groetjes,
Stijn -
Bedankt voor de snelle reactie!!
Eind augustus nemen we weer contact op.Gr. Ian Rietbergen en Inge Hoetink
-
Beste Stijn,
We zouden eind augustus weer contact leggen, dus daarom dit berichtje. Wij vroegen ons af of we de tests begin oktober bij jullie kunnen uitvoeren. Wij hopen dat dit uitkomt met je studierooster.Groeten Ian Rietbergen en Inge Hoetink
-
@IngeHoetink
Hoi Ian en Inge,Dat kan zeker. Ik kom deze week nog bij jullie terug voor 2 a 3 mogelijke data.
Hebben jullie toevallig al in andere forumberichten gevonden welke materialen fijn zijn om te gebruiken in een schaalmodel?Groeten Stijn
-
Hallo Stijn,
Nee, we zijn nog bezig met het kijken naar goede materialen en constructies. Ook samen met onze begeleider.Gr. Ian en Inge
-
@IngeHoetink
Verstandig! Jullie zouden op 1 oktober in de middag langs kunnen komen om de constructie te testen.
Komt die dag uit voor jullie? -
Wij kunnen 1 oktober.
-
Oké top! Dan zie ik jullie om 13:30 in Delft, exacte locatie volgt nog via de mail.
Als jullie een ontwerp hebben bedacht en uitgewerkt (materiaalkeuze hierin moet je niet onderschatten), dan kijk ik er graag nog van tevoren naar. Omdat het een schaalmodel is, zal de massa relatief laag zijn. Hoe meer massa, hoe meer kracht er wordt overgedragen op de constructie dus hoe meer de constructie zal bewegen. Het kan dus zijn dat er nog massa bovenop de constructie moet worden toegevoegd om het effect tussen verschillende frequenties te kunnen uitvergroten.
Een tip is dus om het ontwerp aan de bovenkant vlak te maken, zodat er makkelijk gewichtjes op kunnen worden geplaatst indien dat nodig is.Groetjes Stijn
-
Bedankt voor de tips! Wij zijn er 1 oktober om 13.30. We zijn inderdaad nog goed aan het kijken naar de materiaalkeuze, omdat het materiaal veel invloed heeft op het gebouw.
-
Hallo Stijn,
Wij zijn nu bezig met het model, maar wij vroegen ons af wat de afmetingen van de trilplaat zijn. Verder kwamen we een reactie van jou bij een ander bericht tegen waar je opties gaf om een constructie te maken met bijv. satéprikkers en klei. Is dit voor ons ook handig om te doen, want moeten we dan de bovenkant dicht maken om er gewichtjes op te kunnen plaatsen? Verder, zouden we 2 constructies mee mogen nemen om het effect te zien van een model dat is aangepast en een blanco model?Mijn mail is: hoetinkinge04@gmail.com
Gr. Ian van der Tuin en Inge Hoetink -
@IngeHoetink
Hoi Ian en Inge,De afmetingen van de plaat die je 'inklemt' in de trilplaat zijn 20x15 centimeter.
Op de bovenkant is het uit ervaring voldoende om een stuk karton te plaatsen als dak waar je de gewichtjes aan vast kan plakken. Wat leuk dat jullie meerdere constructies mee wil nemen, natuurlijk mag dat, juist gaaf om de verschillen te zien.
Bedankt voor je mail, ik stuur je de locatie straks! Als jullie willen, kunnen jullie me nog bellen met vragen van tevoren. Mijn nummer stuur ik dus ook mee in de mail.Groetjes,
Stijn