PWS Quantummechanica Experiment
-
Ik (Yiska) doe mijn PWS over quantummechanica, en dan met name over golfdeeltje dualiteit. Ik ben nu op zoek naar een experiment om te doen. Het dubbelespleet experiment is zeer passend voor mijn PWS. Is er een mogelijkheid dit experiment uit te voeren om zo golfdeeltje dualiteit van een elektron aan te tonen?
Of is er een ander experiment of een combinatie van experimenten waarmee ik dit ook aan zou kunnen tonen?
-
Hoi Yiska, dat klinkt als een super interessant onderwerp voor je PWS. Helaas is het twee spleten experiment uitvoeren bij ons op het Science Center op dit moment niet mogelijk. Wat eventueel zou kunnen is een experiment uitvoeren waarbij je monochromitsch licht (licht van 1 golflengte) op een tralie kan schijnen waardoor je op een scherm achter de tralie een interferrentiepatroon kunt waarnemen. Dit is net iets anders maar laat ook zien dat licht zowel uit deeltjes als golven bestaat. Ik zou na de zomervakantie kunnen uitzoeken hoe en of we dit samen kunnen uitvoeren. Ben je hierin geinteresseerd?
groeten Coco -
Coco Polderman Sorry voor mijn late reactie, maar dat lijkt me een goed alternatief! Als jij uit zou kunnen zoeken of dit mogelijk is dan hoor ik dat graag, en zou ik dat experiment graag samen met je uit willen voeren.
-
Hoi Yiska! Leuk, ikga er achteraan. Ik moet wel vast zeggen dat ik even goed moet uitzoeken hoe we dit in het echt kunnen uitvoeren terwijl we alle corona regels volgen! ik hou je op de hoogte.
Groetjes Coco -
Hoi Yiska,
Het twee spleten experiment is helaas niet op het Science Center uit te voeren. Ik ben bezig met een alternatief experiment te bedenken, maar zal je dit laten weten als het duidelijk is als dit mogelijk is.
Sorry, nog heel even geduld, maar hopelijk daarna een leuke proef!
Groetjes Coco -
Coco Polderman Is goed! Dan wacht ik nog even af
Groetjes Yiska
-
Hoi Yiska, helaas denk ik niet dat er een quantum mechanica proef mogelijk is op het Science Center. Als je wilt kunnen we wel een keer videobellen om je PWS eens te bespreken en samen na te denken over een alternatief? Ik hoor het wel!
-
Coco Polderman Hi! Lijkt me handig om dan een keer te videobellen inderdaad, want dan moet ik nog wel even een alternatief hebben, en daar krijg ik graag wat hulp bij
Groetjes Yiska
-
Hoi Yiska,
Lukt het jou ook overdag te bellen of alleen na school? Stuur je mij wat opties? Dan kijk ik of ik kan!
Groetjes Coco -
Coco Polderman Voor mij komt het na school het beste uit, ik kan in principe op dinsdag t/m vrijdag in de middag altijd wel.
-
Hoelaat is na school? Het zal denk ik volgende week worden, kan dat? Groetjes Coco
-
Coco Polderman elke dag na 16.00
-
Kunnen jullie woensdag om 4 uur?
-
Coco Polderman Ja dat kan wel!
-
Hoi Yiska! Zie mijn privebericht!