pws antigeluid
-
Beste TU Delft,
Wij zitten in de oriënterende fase van ons profielwerkstuk, we hebben als onderwerp antigeluid bij het vak natuurkunde gekozen. Wij willen vooral gaan kijken naar de praktische toepassingen van antigeluid bij geluidsoverlast.
Wij hebben op de site van de technische universiteit Delft gelezen dat er hulp wordt aangeboden aan studenten zoals wij.
Ook hebben we gelezen dat de TU Delft beschikt over een geluiddichte kamer. Dit lijkt ons een fantastische plek om wellicht een experiment uit te voeren bij het onderwerp antigeluid.
Onze vraag is wat de mogelijkheden hiervoor zijn en wat voor praktisch onderzoek/experimenten we kunnen uitvoeren. We horen het graag. Alvast bedankt!Met vriendelijke groeten,
Ellen en Nica 5VWO
-
Hoi Ellen en Nica,
Ik kan voor jullie rondvragen of we in de geluiddichte kamer kunnen experimenteren. Ik help jullie ook heel graag bij het bedenken van experimenten. Wat is jullie hoofdvraag en hebben jullie al deelvragen? Dan kunnen we leuke experimenten bedenken die daar bij horen.
Groeten Coco
-
Hoi Coco,
Hartstikke bedankt voor je antwoord! Sorry dat we nu pas reageren. Ondertussen zijn we al iets verder met ons pws. We hebben nu als idee om onderzoek te doen naar hoe active noise cancelling koptelefoons werken en we hebben het idee om er zelf een te maken. Wij vroegen ons af of je daar geïnteresseerd in bent om ons mee te helpen. Wij denken dat de TU Delft ons kan helpen met materialen beschikbaar maken en ook uiteindelijk proefjes doen met het gemaakte model. Graag horen wij terug of dit mogelijk is!
Groetjes Nica en Ellen
-
Hoi Nica en Ellen,
Het lijkt mij erg leuk jullie te helpen! Wat hebben jullie tot nu toe bedacht voor het bouwen van een noice cancelling koptelefoon? Dan kan ik kijken wat mogelijk is op het Science Center!
Groetjes Coco
-
Hoi Coco,
Na onderzoek te hebben gedaan kwamen wij op een manier om noise-cancelling headphones te maken door middel van voorversterkers, versterkers en een microfoon neemt het geluid van buiten op. Dit gaat naar de voorversterker, waar het ruissignaal kan worden verwerkt. De voorversterker versterkt de ingangsgolf door de amplitude te vergroten.
Vervolgens gaat het ruissignaal over in een all-pass filter. Het all-pass filter voegt een faseverschuiving toe en vertraagt daardoor het signaal, wat nodig is om het noise-cancelling signaal te vertragen / vertragen.
Ten slotte doet de summing versterker twee dingen: hij combineert meerdere signalen met behulp van het superpositieprincipe en is ook een andere versterker.
Voor dit circuit zouden wij met een osilloscoop aan de gang moeten gaan en hebben wij een groot aantal verschillende weerstanden, versterkers en operationele versterkers nodig en een breadboard om het circuit op te bouwen. Dit circiut is dan te verbinden aan een koptelefoon. Hoewel wij voorbeelden hebben gevonden van dit experiment zullen de waarden van de versterkers en weerstanden bij ons natuurlijk anders zijn, waardoor wij graag de hulp zouden krijgen van de TU Delft. Zelf hebben wij weinig van de benodigde materialen op school (wij hebben wel een osiloscoop dus experimenten daarmee kunnen wel bij ons op school door ons uitgevoerd worden) en wij missen ook belangrijke expertice over dit soort onderwerpen.
Wij hopen je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wij zien je reactie graag tegemoet! Alvast super bedankt!Groetjes,
Ellen en Nica
-
Hi Nica,
Het klinkt alsof jullie de proef al goed uitgedacht hebben! De opstelling klinkt goed. Kunnen jullie mij laten weten welke onderdelen jullie allemaal nodig hebben? Dan ga ik eens rondkijken. Ik moet wel zeggen dat ik niet denk dat deze op het Science Center aanwezig zijn. Wellicht kan ik ergens wat lenen via mijn studievereniging. Ik hoor het graag!
Groetjes Coco
-
Hey Coco,
De benodigheden voor een (1) ANC systeem, volgens het experiment dat wij gevonden hebben. De kans is natuurlijk vrij groot dat wij andere weerstanden en versterkers nodig hebben als onze waarden anders zijn. Wij hebben twee websites gevonden waar ook een ANC koptelefoon gemaakt wordt. Wij willen het ook op deze manier doen. Hier staan ook de benodigdheden.
https://www.instructables.com/id/Analog-Noise-Cancelling-Headphones/
https://phys420.phas.ubc.ca/p420_16/bartok1/sound_project.html
Groetjes,
Ellen en Nica
-
Overigens kunnen wij natuurlijk ook de materialen die niet beschikbaar zijn zelf aanschaffen. Alvast bedankt!
-
Ik ga voor jullie rondkijken! Ik zal het zsm laten weten!
-
Hoi Nica,
Ik heb de apparaten niet kunnen vinden. Wel wil ik jullie helpen met de opstelling als jullie de apparatuur hebben. Alleen zou ik als jullie was geen hele dure apparatuur aanschaffen. Laten jullie me weten wat jullie hebben? Dan kunnen we kijken wat we wel kunnen bouwen zonder van alles te hoeven kopen!
Groetjes Coco