PWS Supergeleiding + Wijn
-
Beste student,
Ik doe mijn PWS (in m'n eentje) over de invloed van alcohol in de rode wijn (gemaakt van de Gamay druif) op supergeleiding. Ik werd geïnspireerd door Max en Tjalling, die eerder een PWS hadden uitgevoerd over de invloed van rode wijn op de supergeleider YBCO, en waaruit bleek dat het een verbeterd effect had op de supergeleider.
Uit een Japans onderzoek bleek dat rode wijn (https://arxiv.org/pdf/1008.0666.pdf) als beste uit het experiment kwam; hij verbeterde het supergeleidend vermogen van een ijzer-telluur-zwavel legering.
Alleen, ik heb wel een paar vragen omtrent het praktische deel van mijn PWS.
- Is het mogelijk om mijn proeven uit te voeren op de TU en zou ik materiaal kunnen lenen?
(Zo ja, zijn er speciale data?)
Ik heb (onder andere) twee supergeleiders nodig, alleen is het nog niet echt duidelijk of ik hem zou moeten lenen of zou moeten aanschaffen. Hierdoor weet ik nog niet echt of ik mijn hoofdvraag moet veranderen.
Welke supergeleiders zou ik kunnen lenen? (Als het experiment alleen op de TU uitgevoerd kan worden ben ik bereid af te reizen naar Delft, sinds ik niet uit de omgeving kom.) Ik beschrijf de experimenten hieronder.
Beschrijving experimenten (klinkt dit plausibel om te doen?)
PROEF 1
Ten eerste wil ik de kritische temperatuur meten van de supergeleider, met behulp van een thermokoppel (aangesloten op een laptop met het programma Coach) , vloeibare stikstof en een kleine, aardmetalen magneet die (als het goed is) boven de supergeleider zweeft als ze supergeleider onder zijn kritische temperatuur zit. Hiermee zou ik het Meissner-effect aantonen. Doordat de omgevingstemperatuur een stuk hoger zit dan de temperatuur van het vloeibare stikstof, verdampt de vloeibare stikstof uiteindelijk (grotendeels) en zakt de magneet. Als de magneet 'op' de supergeleider ligt (hij zweeft dan niet meer) meet ik de temperatuur, want de gemeten temperatuur is de kritische temperatuur.PROEF 2
Vervolgens wil ik de rode wijn (gemaakt van de Gamay druif) destilleren, en de gedestilleerde wijn gebruiken voor het weken en verwarmen van de supergeleider in speciaal glaswerk (24 uur, constante temperatuur van 70℃. Beschikken jullie over een stoof waarin dit zou kunnen?)Na het verwarmen wil ik de wijn filteren, sinds het geweekt is in de supergeleider. Ik wil proef 1 herhalen, maar dan werken met de geweekte supergeleider. Met behulp van Coach wil ik weer de (kritische) temperatuur gaan meten, en het vergelijken met de resultaten van de niet-geweekte supergeleider.
PROEF 3
Ik wil de niet-gedestilleerde wijn gebruiken voor het weken en verwarmen van de tweede supergeleider in speciaal glaswerk (24 uur, constante temperatuur van 70℃.) Na het verwarmen wil ik de wijn filteren, sinds het geweekt is in de supergeleider.Uiteindelijk wil ik de resultaten van de proeven vergelijken en kijken of er een (significant) verschil is in het weken met alcohol en het weken zonder alcohol.
Mijn voorlopige hoofd- en deelvragen zijn:
Hoofdvraag: Wat is de invloed van alcohol in rode wijn (Gamay druif) op de supergeleider ....? (Ik heb de supergeleider nog leeg gehouden, sinds ik nog niet weet welke ik kan gebruiken.)
(Voorlopige) Deelvragen:
Wat is supergeleiding?
Hoe ontstaat supergeleiding?
Hoe wordt supergeleiding toegepast in de praktijk? (aantal voorbeelden noemen)
Hoe kan een supergeleider worden beïnvloedt?
Hoe beïnvloedt alcohol de supergeleider?Hebben jullie nog tips om mijn plan/(deel)vragen te veranderen, indien dit niet mogelijk is?
Heel erg bedankt! (en sorry dat het bericht aan de lange kant is..)
Meilina Reksoprodjo, Kandinsky College
Nijmegen - Is het mogelijk om mijn proeven uit te voeren op de TU en zou ik materiaal kunnen lenen?
-
Ha Meilina,
Je vooronderzoek voor je pws ziet er echt erg goed uit en je onderwerp is super cool!
Ik weet alleen niet in hoeverre alles mogelijk is. Ik weet wel, dat er geen thermokoppel beschikbaar is (deze zou je dan moeten aanschaffen...). Supergeleiders magneten en stikstof zijn wel altijd aanwezig. Ook weet ik niet of er een stoof is die door scholieren gebruikt kan worden.
Het is dus allemaal nog een beetje onduidelijk wat er wel en niet mogelijk is. Ik zal dit voor je uitmoeten zoeken!Je hoort van me!
Groetjes,
Thom
-
Aah top! Heel erg bedankt!
Met vriendelijke groet,
Meilina -
Hoi Thom!
Sorry van de late reactie, ik had het druk met Als het zou kunnen wel, maar als ik het zo zie dan denk ik dat het 'm niet gaat worden qua verhitten. Maar, mijn plan zodanig veranderen dat de temperatuur niet op een constante temperatuur gezet moet worden. Wat zijn de opties (qua proeven) vanaf hier?
Met vriendelijke groet,
Meilina -
Beste Meilina,
Ik ben bang dat het niet gaat lukken... Het meten van de kritieke temperatuur is in principe geen probleem, alleen het week proces van de supergeleider in wijn maakt het gewoon lastig.
Scholieren kunnen zo een opstelling niet zo maar gebruiken.
Is het essentieel dat de geleider op een temperatuur van 70 C gehouden moet worden?Groetjes,
Thom
-
Hoi Meilina,
Kan je de supergeleider niet op kamer temperatuur laten weken, of denk jij dat dat geen effect zal hebben?
Groet,
Thom