Pws Bas Braakhekke & Casper Haan
-
Hallo!
Het zou ons geweldig lijken om het proefje van ons profielwerkstuk over supergeleiding bij TU Delft te komen doen, omdat het nogal lastig is om zelf aan de materialen te komen. We hebben alleen nog wat vragen met betrekking tot de mogelijkheden. Het is namelijk op onze school verplicht om bij het vak natuurkunde metingen te doen, en dus niet alleen een verschijnsel waar te nemen. Ook moet het experiment van ons zijn, dus niet dat we een handleiding in onze handen gedrukt krijgen en deze maar moeten volgen, maar zelf een onderzoeksplan moeten opstellen. Dus kortom hoe bieden jullie supergeleiding aan? Dit informatie die we nodig hebben voor het opstellen van een onderzoeksplan.We hopen spoedig iets te horen!
M.v.G.
Bas Braakhekke en Casper Haan (5 VWO)
-
Hallo Bas en Casper!
Met supergeleiding werk je met heel lage temperaturen, hierdoor zijn de meetapparaturen en proef opstellingen erg delicaat, ingewikkeld en duur. Hierdoor is het erg lastig om dit soort apparatuur beschikbaar te stellen voor scholieren. Demo's worden wel uitgevoerd, waarbij je meetresultaten krijgt. Dit gebeurt op mijn supergeleiding workshop in november.
Wat wel zelf gedaan kan worden, is inderdaad een verschijnsel waarnemen.
Je zou met het Meissner-effect kunnen spelen (het laten zweven van een magneet of supergeleider).
Maar als ik jullie bericht zo zie, is dat niet echt wat jullie willen doen.
Dus ik weet niet of jullie dat interessant vinden..Groetjes,
Thom
-
Beste Bas en Casper,
Geen probleem!
Wees zeker niet bang om vragen te stellen, daar ben ik voor!Groet,
Thom
-
Beste Thom,
In ieder geval bedankt voor het snelle antwoord! Dit is in ieder geval informatie waar we iets aan hebben, en we zullen er over nadenken. Het Meissner-effect is inderdaad iets wat we zijn tegen zijn gekomen tijdens onderzoek naar supergeleiding, maar we hebben er nog niet over nagedacht om dit als proefje te gebruiken. We zullen eens samen en met onze begeleider overleggen wat we doen en als we nog vragen hebben zal ik nog een bericht achterlaten.
In ieder geval bedankt voor de moeite!M.v.G.
Bas Braakhekke & Casper Haan