Ontstaan magnetisme op atomair niveau
-
Goedemiddag, ik ben Floris ik zit op dit moment in HAVO 5
Ik ben al een tijdje bezig met een PWS over ferromagnetische vloeistoffen. Op dit moment probeer ik uit te leggen wat magnetisme is en hoe het ontstaat. Dat een magnetisch veld kan ontstaan door de overdracht van elektronen heb ik al uitgebreid besproken binnen het PWS. Het onderdeel waar ik over blijf struikelen is; "hoe het komt dat stoffen als magnetiet en ferromagnetische metalen magnetisch gedrag vertonen." Ik heb op een aantal bronnen zoals; wikipedia en aantal weblogs van natuurkunde docenten kunnen lezen dat dit te maken heeft met het gedrag van elektronen rondom de kern van een atoom maar begrijpen doe ik het nog niet.
Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe dit ontstaat?
Met groet,
Floris Roos, HAVO 5 -
Beste Thom,
Bedankt voor deze nuttige en duidelijke uitleg! Ik begrijp wat je zegt over de elektronen en wat dit voor gevolgen heeft. Ik krijg over dit onderwerp morgen nog een mini-college van mijn natuurkunde docent en ik ben er van overtuigd dat ik na jou en zijn hulp precies weet waar ik het in mijn PWS over moet hebben. Nogmaals hartstikke bedankt!
Zou ik jou als referentie mogen gebruiken in mijn PWS? Ik denk namelijk dat mijn hoofdbegeleider dit zeer op prijs zal stellen!
Met bedankende groet,
Floris Roos, CSG de Willem van Oranje HAVO 5 -
Hallo Floris,
Hoe magnetisme werkt op atomair niveau is inderdaad wel lastig te begrijpen, omdat het een quantum mechanisch fenomeen is.
Zoals je zelf al zei heeft het inderdaad te maken met het gedrag van de elektronen.
Een elektron heeft namelijk een quantum mechanische eigenschap dat "spin" heet, wat dit precies is is verder niet van belang.
Deze spin zorgt ervoor dat een elektron zich gedraagt als een heel klein magneetje met een klein magneetveld.
De spin en dus het magneetveld kan zich op twee manieren oriënteren: "omhoog" of "omlaag".
Ik heb dit proberen weer te geven met deze afbeelding:
http://postimg.org/image/3o98rluop/Bij ferromagnetische metalen is er iets speciaals aan de hand:
(Bijna) Alle elektronen in het metaal hebben dezelfde spin oriëntatie (of allemaal omhoog of allemaal omlaag).
Hierdoor zullen alle magneetveldjes (die in dezelfde richting staan) van alle elektronen bij elkaar een groot magnetisch veld vormen en vertonen deze metalen dus "magnetisch gedrag".Ik hoop dat het bij deze wat duidelijker is!
Als dat niet het geval is, laat het me weten.Groetjes,
Thom
-
Beste Floris,
Ik ben blij dat te horen!
Je mag mij natuurlijk gebruiken als referentie.
Veel succes met je PWS en als je vast komt te zitten aarzel niet om weer het forum te raadplegen!Groetjes,
Thom Woudstra
-
Beste Thom,
Fijn dat ik jou als referentie mag gebruiken en ik ben blij dat er een forum zoals dit bestaat!
Met groet,
Floris Roos