PWS onderwerp 5HAVO
-
Hallo ik ben Leon de Boer en zit in 5 HAVO. Dit jaar moeten wij een PWS maken, maar we weten nog niet een onderwerp. We hebben het vak wiskunde gekozen maar weten nog niet precies een onderwerp daarvoor. We hebben allemaal wiskunde A. We dachten zelf iets aan een kansspel of iets met economie en de wiskunde. Het is allemaal een beetje vaag nog steeds. Kan iemand ons misschien hiermee helpen?
Mvg Leon de Boer -
Hey @leonthelion
Je kunt onze inspiratie pagina afgaan voor eventuele leuke onderwerpen! Kansspel is heel interessant maar ook wiskundig onderzoek in de economie kan een leuk onderzoek zijn.
Ik zou je aanraden om het concreet te proberen te maken. "wiskunde" an sich is namelijk nog heel vaag. Dus zoek artikelen of filmpjes van dingen die jullie vet vinden.
Groetjes,
Jip -
Jip Rietveld
Dank u wel voor uw reactie,
Ik en mijn groepje hebben velen onderwerpen bekeken en ook al veel uitgewerkt maar we kwamen er telkens maar niet uit wat voor hoofd en deelvragen we erbij moeten maken. Wat ons nu het beste lijkt is om iets te doen over het vak wiskunde zelf. Wij vragen ons dan af of het vak wiskunde nog nuttig is en nog moet bestaan of deels moet worden aangepast. Want door de verandering in de maatschappij tegenwoordig wordt wiskunde misschien over genomen door AI. We moeten ons uiteraard nog meer verdiepen in dit onderwerp maar we denken dat hier wel veel te halen valt. Maar we weten dus niet precies wat voor hoofd en deelvragen we hiermee moeten maken. Kunt u ons daarmee helpen? :)
Met vriendelijke groet,
Leon de Boer -
Hey @leonthelion
Klopt! Wiskunde wordt veel overgenomen door computer in de hedendaagse maatschappij. Voordat ik jullie help met hoofd- en deelvragen ben ik benieuwd wat jullie het meeste trekt richting het onderwerp "het vak wiskunde".
Vinden jullie het les geven van een technisch vak interessant? Dan moeten jullie op zoek naar wiskundige didactiek en pedagogiek.
Vinden jullie het technisch denken wat een vak als wiskunde los kan maken interessant? Dan kunnen jullie op zoek naar artikelen uit de psychologie.
Vinden jullie het hedendaags gebruik van wiskunde door de gemiddelde mens interessant? Dan kunnen jullie het beste een soort onderzoek of enquete uitvoeren.Zo zijn er naast de drie punten hierboven nog veel meer mogelijkheden. Waar ligt jullie interesse, dan help ik jullie vanaf daar verder.
Groetjes,
Jip -
Beste Jip,
Bedankt voor je hulp. We hebben een hoofd en deelvraag gemaakt maar het wijkt een beetje af van wat u had gezegd. Dit zijn ze:
Hoofdvraag: Wat is het nut van het vak wiskunde op de middelbare school?
Deelvraag:
• Waar wordt wiskunde al in gebruik? (Beurs, algoritmes, medici) en zijn er ook fouten gemaakt die tot grote gevolgen hebben geleid?
• Hoe nuttig is de wiskunde die je leert op school? (Interview met leraar wiskunde middelbaar onderwijs en enquête hoe mensen hier zelf over denken).
• Hoe moet het vak wiskunde aangepast worden om mee te gaan met de tijd? (Bijv. Ai, de digitale maatschappij).Onze begeleider vond de hoofdvraag en de eerste 2 deelvragen te breed en niet onderzoek waardig. De 3e vond hij wel interessant. Kunt u ons helpen met de vraag verbeteren of een andere vraag te maken?
Mvg Leonthelion :) -
Hey @leonthelion
Het is niet de bedoeling dat ik onderzoeksvragen voor je ga bedenken. Ik denk dat de 3de vraag zeker interessant is, vragen 1 en 2 sluiten daar ook op aan in de vorm van deelvragen. Om er achter te komen hoe je wiskunde mee laat gaan met de tijd is het verstandig om te kijken waar wiskunde allemaal gebruikt wordt namelijk.
Om je onderzoeksvraag nog wat concreter te maken zou ik proberen te kijken naar concrete onderwerpen die voorkomen in de wiskunde lessen. Dat is al een goede manier om je onderwerp af te bakenen.
Helpt dit jullie?
Groetjes,
Jip