Profielwerkstuk bruggen



  • Hallo,

    wij zijn Dany en Menno uit VWO6 en willen ons profielwerkstuk doen over bruggen. We lopen helaas een beetje vast met de keuze van onze hoofdvraag. We dachten zelf aan een onderwerp dat te maken heeft met verbanden tussen bijvoorbeeld de lengte en draagkracht of lengte en constructiesoort. Ook zaten we te denken aan het verband tussen de lengte tussen twee pijlers en de draagkracht daarvan. We weten alleen niet goed hoe we dit op een interessante manier gaan onderzoeken, een puur theoretisch onderzoek lijkt ons niet geschikt. Echter is het ook niet praktisch om verbanden te gaan meten door 10 verschillende maquettes te maken, dan hebben we niet echte diepgang en zijn we veel tijd kwijt aan het maken van een brug.

    We kunnen bijvoorbeeld twee pijlers gaan maken waartussen we stukken wegdek (van een geschikt materiaal) van verschillende lengtes monteren en hier onderzoek mee doen. Met zo'n opzet zijn we niet veel tijd kwijt aan het bouwen van een schaalmodel, maar kunnen we toch onderzoek doen met verschillende lengtes.

    Kunt u ons helpen een concrete hoofdvraag te formuleren, waarbij we niet te veel tijd kwijt zijn aan het maken van een schaalmodel?
    Heeft u tips om genoeg diepgang te krijgen in ons onderzoek?

    Met vriendelijke groet,

    Dany en Menno


  • PWS TU Delft Team

    @Menno
    Beste Dany en Menno,

    Wat een interessant onderwerp voor je PWS. Met behulp van balsahout staafjes zou je een overspanning op schaal kunnen nabootsen. De momentenwerking op een ligger wordt vier keer zo groot bij het verdubbelen van de lengte bij een gelijk verdeelde belasting. De doorbuiging wordt zelfs met de vierdemacht groter, dus als de lengte twee keer zo groot wordt gemaakt, wordt de doorbuiging zestien keer zo groot. Wellicht is het een idee om de theorie met de praktijk te vergelijken?
    Goed dat jullie van plan zijn één schaalmodel te maken. Een hoofdvraag zou kunnen zijn: In hoeverre komt de theorie binnen het ontwerpproces van constructie van een overspanning overeen met de praktijk?
    Wellicht zouden jullie mee willen doen aan de workshop bruggen die op 10 oktober wordt gegeven? Deze kan jullie meer inzicht verschaffen in de kracht- en momentwerkingen van een brugconstructie.

    Groetjes,
    Stijn



  • Hallo Stijn,

    bedankt voor het beantwoorden van onze vragen! We zijn zeker van plan deze balsahout staafjes te gaan gebruiken voor onze maquette. Het lijkt onszelf nu eerst een goed plan om ons te verdiepen in de theorie, waarbij we zeker gebruik gaan maken van de stellingen die u benoemd heeft. Deze waren we namelijk zelf nog niet tegengekomen, wel enkele die erop leken. Wanneer wij de theorie onder de knie hebben, zou het inderdaad best een goed idee zijn om de theorie te vergelijken met de praktijk. Daarom gaan wij ons opgeven voor de workshop bruggen, bedankt voor de aanrader. Dan leren we, zoals we lazen, de theorie ook in praktijk te brengen, wat best wel handig is natuurlijk.

    Groetjes,

    Dany en Menno


  • PWS TU Delft Team

    @Menno
    Goed om te horen!
    Helaas zijn jullie redelijk laat en heb ik nog geen aanmelding gezien via de mail. Het maximale aantal groepjes was hiervoor helaas al bereikt.
    Daarom zou ik jullie graag willen uitnodigen voor de workshop Bruggen op donderdag 14 november. Deze komt nog op de website.

    Groeten Stijn



  • Hoi Stijn,

    dat was inderdaad een beetje stom van ons, als ik het me goed herinner had ik op dezelfde dag als ons vorige bericht ons aangemeld en kreeg toen de reactie dat we te laat waren. De uitnodiging van 14 november houden we zeker in ons achterhoofd. Bedankt voor het vermelden daarvan. Ondertussen hebben we ons al redelijk verdiept in het onderwerp en we hebben twee hoofdvragen die we graag voor willen leggen.

    1. Wat is de langst mogelijke brug die je kunt maken met 80 gram balsahout, gegeven dat hij een kracht aan moet kunnen van 0,1 N/m?
    2. Hoe maak je een brug met 80 gram balsahout die zo min mogelijk doorbuigt?

    Deze twee hoofdvragen zijn heel globaal, de getallen hebben we voor het gemak even bedacht. Bij de eerste zouden we ook een bepaalde kracht in het midden van de brug neer kunnen zetten.

    We willen graag weten wat u/jullie van deze vragen vindt/vinden en/of wat we beter kunnen veranderen aan deze vragen.

    Alvast bedankt.

    Groeten,

    Menno en mijn profielwerkstukpartner Dany


  • PWS TU Delft Team

    @Menno
    Ha Menno,

    Goed om te horen dat jullie al nagedacht hebben over de grootte van de waardes die gekoppeld kunnen worden aan de experimenten. Deze kun jullie inderdaad in een later stadium nog afstellen op jullie proefjes.
    Ik denk dat als jullie een goed doordachte brug gaan ontwerpen en bouwen met de mechanicawetten als leidraad een kracht van 0.1 N/m een te kleine verdeelde belasting is. Dit komt neer op 0.1 Newton = 0.00981 kilogram = 9.81 gram per meter. Met 80 gram balsahout zou je zeker een brug moeten kunnen bouwen die 1 kilogram (het honderdvoudige) aan verdeelde belasting kan opvangen.
    Daarnaast is het nog een optie om de ontworpen brug te vergelijken (=omrekenen) met de werkelijke situatie. Je komt zo veel te leren over de verschillen in stijfheid en massa tussen het schaalmodel en de werkelijkheid.
    Een kracht in het midden zetten lijkt me inderdaad makkelijker.
    Al met al goed bezig jongens!

    Stijn



  • Hallo Stijn!

    na wat overleg met onze docent en uw advies hebben we inderdaad besloten te gaan voor een kracht in het midden van de brug. We kwamen nu echter op een ander spoor terecht qua onderzoeksvraag. We zijn er bijna zeker van om verbanden tussen de doorbuiging en massa (in het midden) te bekijken. Hierbij gaat de tip om een last in het midden te gebruiken nog steeds op. Het vergelijken met de werkelijke situatie zou hierbij ook mogelijk moeten zijn. Het plan is namelijk verbanden te gaan zoeken tussen kracht (massa) en doorbuiging bij verschillende constructietypen en hieruit conclusies te trekken.

    Eigenlijk heb ik nu geen vragen aan u, maar ik wil u wel bedanken voor de tips en invalshoeken die we hebben gekregen. Zonder deze hulp waren we op een heel ander spoor beland.

    Nogmaals bedankt voor de hulp en adviezen!

    Menno


  • PWS TU Delft Team

    @Menno
    Ha Menno!

    Wat fijn dat je nog even terugkoppelt wat jullie toekomstige plannen zijn. Als je nog een kritische blik nodig hebt, kan je natuurlijk terecht op dit topic.
    Ik ben benieuwd naar jullie experimenten.

    Groeten Stijn


  • PWS TU Delft Team

    @Menno
    Zijn jullie nog geïnteresseerd in de workshop? De instructies om je aan te melden kun je hier vinden.
    Ik hoor van jullie!

    Stijn



  • Hallo Stijn,

    bedankt voor de herinnering! We hebben toch besloten niet heen te gaan, mede om de reisafstand (~3.5h met OV). We zullen zeker bij problemen hier ons probleem voorleggen.

    Sorry voor de late reactie, ik krijg hier geen e-mails van om een of andere reden. De beide hokjes in instellingen zijn namelijk aangevinkt.

    Menno


  • PWS TU Delft Team

    @Menno
    Ai, dat is inderdaad een verre afstand! Begrijpelijk wel.
    Gek om te horen dat je geen update hebt ontvangen over mijn forumpost. Ik heb het probleem gemeld aan onze websitebouwer.

    Groetjes, Stijn


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.