Magnet for separation in a magnetic liquid
-
Goedemiddag,
Wij zijn leerlingen 6 VWO van de RSG-NOV in Epe.
Bij het zoeken naar een onderwerp voor ons PWS vonden we het artikel Magnet for separation in a magnetic liquid.
We vonden het zo intrigerend om zo’n magnetische toepassing te vinden en zouden daarom graag ons PWS hierover willen maken.
We hebben daarom een paar vragen aan u.
Is het reëel om een eenvoudige opstelling te bouwen waarmee we zelf met behulp van deze techniek kleine stukjes plastic uit een vloeistof kunnen halen?
Heeft u misschien meer gedetailleerde informatie hoe we zo’n opstelling kunnen maken, waaraan de diverse onderdelen moeten voldoen bv sterkte magneet, materiaal waarmee het volume van de plastic/ijzer deeltjes vergroot kan worden zodat ze blijven drijven/zweven?
Bestaat er misschien ook een mogelijkheid om naar de opstelling in Delft te komen kijken of zijn er bv in de herfstvakantie workshops voor leerlingen uit 6 VWO over magnetische onderwerpen?
We hopen van u te horen,
Dillen en Bob -
Beste Dillen en Bob,
Het artikel ziet er inderdaad heel interessant uit. Hoe je dit eventueel na zou kunnen maken heb ik zo snel nog niet bedacht, maar ik zal wel contact opnemen met Dr. Peter C. Rem. Wanneer is de herfstvakantie? Wellicht zouden jullie langs kunnen komen. Ik ben benieuwd. Ik houd jullie op de hoogte of dit kan.
Groetjes Coco