Windtunnel maken
-
Vraag van Daniel0
Wij hadden het idee om voor ons PWS de bestaande windtunnel, die wij al op school hebben, aan te passen zodat er stroompjes rook doorheen geblazen kunnen worden. Nu zijn er al verschillende windtunnels die dat hebben, maar we weten niet precies hoe we de windtunnel kunnen aanpassen, zo dat er geen of nauwelijks invloed is op de windsnelheid & richting.De (al bestaande windtunnel) is een open windtunnel en de lucht wordt erin geblazen door een ventilator. Achter deze ventilator zitten wat plankjes zodat de wind 'mooi' wordt verspreid en goed in rechte lijnen terecht komt.
Wij wouden graag een keer nar de TU Delft komen om te kijken hoe de windtunnel (er is daar een grote windtunnel toch?) werkt, en om ideeen voor ons eigen project op te doen.
Waar/met wie kunnen we dit regelen?
Reactie van Hubert Penn
Hoi Daniel,Als je alleen rook wil toevoegen kan dat prima met een stokje. Zo een stokje zal de wind in je windtunnel waarschijnlijk niet te veel beïnvloeden. Je zult het zelfs aan de rook kunnen zien of de lucht nog 'schoon' (laminair) is of niet.
Er staan meerdere windtunnels op de TU Delft, helaas heb ik niet tot alle windtunnels toegang. Degene die ik altijd gebruik is de verticale windtunnel, echter is deze dusdanig geïntegreerd in het gebouw dat je niet veel van de werking ziet. Ik zou je eventueel nog een andere windtunnel kunnen laten zien, maar daar mogen we alleen naar kijken. Persoonlijk denk ik niet dat dat de moeite waard is om extra naar Delft te komen, tenzij je natuurlijk heel dichtbij woont.
Ik zal in september weer een workshop geven in de kleine windtunnel, misschien dat je dat leuk vindt?
Groeten,
Hubert
Reactie van Daniel0
Dankjewel voor je antwoord,Wij dachten er aan om via een buisje met meerdere gaatjes rook in de windtunnel te laten en de rook via een externe rookmachine (of op een andere manier, ook daarvoor wouden wij komen kijken) dan in het buisje te doen.
Maar we hebben dus geen goed idee van welk materiaal te gebruiken, welke constructie, hoe de rook af te voeren, ect. Daarom wouden wij naar Delft komen om dat te bekijken, echt dichtbij is het niet nee.
Maar jij zegt dus dat we er niet zoveel aan hebben?
En enig idee wanneer in september dit is (Begin, eind?), want we willen begin oktober onze windtunnel af hebben.
Groeten,
Daniel]Reactie van Hubert Penn
Hey Daniel,Excuses voor de late reactie. Ik zit de hele zomer voor een project vanuit de universiteit in het buitenland. Vandaar dat ik het forum niet zo vaak check.
Het is denk ik zeker interessant om naar Delft te komen en te kijken hoe de windtunnels eruit zien. Het gaat dan vooral om het principe van de windtunnel. Als je dat eenmaal begrijpt, heb je ook weinig moeite om er zelf een te bouwen.
Echter wat rook betreft heeft de TU niet echt een standaard installatie in de test sectie, want rook wordt vaak gebruikt om iets te uit te leggen of te visualiseren, maar echt wetenschappelijk is het niet. Er wordt meer gewerkt met krachten en moment-meters.
De workshop zal sowieso pas na 10 september plaats vinden aangezien dan pas weer terug ben. Ik hoop dat dat niet te laat is?
Heb je al een beetje gegoogled op windtunnels en zelf bouwen (do it yourself)? Er staat ontzettend veel op het internet.
Groeten,
Hubert
Reactie van Daniel0
Op andere websites vind je wel veel over windtunnels, maar niet over de rook erin. De windtunnel die wij moeten 'bouwen' bestaat al, er zit alleen geen rook bij. Het is dus de bedoeling dat wij de bestaande windtunnel aanpassen en zorgen dat er rook bij kan.Maar wij zijn van de partij dan, de 10e (of later). Waar kan ik de exacte datum vinden (zodra die bekend is)? De kalender hier naast is niet helemaal up-to-date meer.
-
Hallo Daniel,
De exacte datum is 20 September. Heb je je al opgegeven?
Groeten,
Hubert