PWS Geluidslokalisatie
-
Beste student,
Ik doe mijn profielwerkstuk over geluidslokalisatie en het gehoor. Ik heb hierbij al een experiment maar ik moet dit uitbreiden en dat is waar ik vast loop. Het experiment dat ik nu heb houdt simpel gezegd in dat ik verschillende frequenties afspeel op verschillende punten in een ruimte en op die manier kijken hoe goed het menselijk brein is in het lokaliseren van geluidsgolven. Dit experiment is eigenlijk te kort om uit te voeren. Heeft u enige ideeen hoe ik dit kan uitbreiden en zo meer tijd kan besteden aan mijn experiment ipv 10 minuten?
Alvast Bedankt!Dinja Klinge.
-
Beste Dinja,
Heb je al eens nagedacht om bijvoorbeeld ook te variëren in het volume van het geluid en afstand? Dit zou een aanvulling kunnen zijn op je experiment.
Als je nog verder wilt nadenken over extra experimenten, dan kun je misschien je deelvragen gebruiken om die los te beantwoorden met verschillende experimentjes. Ik kan je hierbij helpen als ik je deelvragen weet.
Veel succes!Groeten Coco
-
Dit is de hoofdvraag:
- Met ons gehoor zijn we in
staat waar te nemen uit
welke richting geluid ons
bereikt, hoe functioneert
dit en hoe is dit mogelijk?
Dit zijn de deelvragen:
- Wat is geluid en hoe is het mogelijk dat
wij dit in de eerste instantie kunnen horen
en verwerken? - Wat is een frequentie en hoe kan het dat
wij verschillende frequenties horen? - Heeft frequentie invloed op het
waarnemen uit elke richting geluid ons
bereikt? (experiment) - Stelt de snelheid van signaalverwerking
grenzen? (experiment) - Speelt het geluidsniveau een rol bij het
waarnemen van de geluidsrichting? - Hoe werkt het gehoorsysteem en hoe is
dit in staat connecties te hebben met het
brein om tot een verwerking van geluid te
komen en zo te bepalen in welke richting de geluidsbron zich bevindt?
- Met ons gehoor zijn we in
-
Coco Polderman Alvast bedankt voor uw hulp
-
Beste Dinja,
Zoals ik het nu begrijp heb je als experiment dat je verschillende frequenties afspeelt op verschillende punten in een ruimte en op die manier wilt kijken hoe goed het menselijk brein is in het lokaliseren van geluidsgolven. Dat is eigenlijk alleen een manier om je derde deelvraag (Heeft frequentie invloed op het waarnemen uit elke richting geluid ons bereikt?) te beantwoorden.
Deelvraag 4 zou je kunnen testen door verschillende geluidsniveaus af te spelen of verschillende plekken in de ruimte, waardoor je kunt vaststellen of bijvoorbeeld een heel hard geluid lastiger te plaatsen is (of juist makkelijker?)
Laat me graag weten of dit je op weg geholpen heeft of dat je nog vragen hebt!
Groetjes,
Coco -
Coco Polderman oeh dit is zeker een uitbreiding op het experiment. Zeer bedankt!