PWS wiskunde in architectuur (gulden snede en fibonacci reeks)
-
Hallo,
Ik zit dit jaar in vwo 6 en ga dus het profielwerkstuk maken.
Mijn idee was om de gulden snede en de fibonacci reeks te onderzoeken in hedendaagse architectuur. De hoofdvraag met de bijbehorende deelvragen zijn zover'How can the Golden ratio and the Fibonacci numbers be significant in the architecture field today?'
• What is the Golden ratio?
• In what ways is the Golden ratio applied in mathematics?
• What is the Fibonacci sequence?
• What is the relation between the Golden ratio and the Fibonacci sequence?
• How can … be explained using the Golden ratio and the Fibonacci sequence?
• ‘’ (different buildings)Maar de leider vertelde dat dit wel een veelvoorkomend onderwerp is, dus ik zou er een creatieve wending aan moeten geven. Ik zat misschien te denken om zelf een gebouw te ontwerpen die aan deze wiskundige wetten voldoet.
Zijn er nog meer creatieve wendingen die ik bij dit onderzoek zou kunnen gebruiken? En zijn de vragen een goed begin?
Met vriendelijke groet,
Daphne -
@Daphne
Hoi Daphne,Leuk om te zien dat je je PWS in het Engels gaat doen!
Wellicht zou je deelvraag 2 en 3 kunnen omdraaien, omdat je meestal in een PWS na de hypothese en inleiding de theorie uitlegt. Deelvraag 3 gaat over harde theorie, terwijl de tweede deelvraag over de toepassing van de eerste deelvraag gaat. Voor de rest zien je vragen er solide uit!
Tegenwoordig wordt er binnen de architectuur erg gehamerd op de twee aspecten van duurzaamheid, namelijk de milieu-impact van materiaalkeuze en productiemethoden, maar daarnaast ook de levensduur van een gebouw. Wellicht dat je met behulp van goede onderbouwing en bronnen naast je huidige PWS ook nog het te ontwerpen gebouw CO2-neutraal kan realiseren.Groetjes,
Stijn -
Hallo Stijn,
Dat is inderdaad een actueel onderwerp. Misschien dat ik dan ook mijn hoofdvraag en deelvragen kan aanpassen om het onderwerp actueler te maken. Bedankt voor de tip!
Groetjes,
Daphne -
Hoi Stijn,
Ik heb na dit berichtje mijn vragen veranderd in
Main question: How can the Golden ratio and the Fibonacci numbers be significant in the architecture field today with regard to a carbon neutral building?
Sub questions:
• What is the Golden ratio?
• What is the Fibonacci sequence?
• In what ways is the Golden ratio applied in mathematics?
• What is the relation between the Golden ratio and the Fibonacci sequence?
• How can … be explained using the Golden ratio and the Fibonacci sequence?
• ‘’ (different buildings)
• Does the Golden ratio enhance the aesthetic value?
• What is a carbon neutral building?
• Can a carbon neutral building be realized including the Golden ratio and the Fibonacci numbers?Ik hoop dat dit een mooi onderzoek oplevert. Bedankt voor je hulp!
Groetjes,
Daphne -
@Daphne
Hoi Daphne,Dat ziet eruit als een gestructureerd plan met een duidelijk doel!
Heel veel succes.Groetjes,
Stijn