PWS Hydrofoilen
-
Beste lezer,
Ik, Wisse Schokker 5 VWO, ben opzoek naar een goede onderzoeksvraag voor mijn PWS. Ik ben zelf echt een zeiler, maar hydrofoilen is iets waar ik eigenlijk nog heel weinig van af weet. Daarom wil ik graag mijn PWS daar over doen. ik vind het alleen erg moeilijk om een goede onderzoeksvraag te verzinnen zonder dat ik weet wat de mogelijkheden zijn. Dus zou u mij misschien kunnen helpen met uitzoeken wat ik voor proefje zou kunnen doen. Dat zou mij erg helpen.
Ik heb er al wel een beetje over na gedacht en ik zat te denken om een romp type vast te stellen van te voren en dan te kijken bij wat voor soort vorm die het eerst uit het water komt. Of bij wat voor soort vorm hij het hardste zou kunnen.
Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, en dat ik nog iets er van hoor.
Groeten,
Wisse Schokker,
Willem lodewijk Gymnasium Groningen, GYM 5 -
Hi Wisse, leuk onderwerp in ieder geval, nu de uitwerking nog. Hier in delft doen we helaas geen proefjes wat betreft de hydrofoil, wel echter met de aerofoil, wat niet heel veel anders is dan de hydrofoil, behalve het medium waardoor het lichaam zich beweegt. Een optie zou zijn om het literatuuronderzoek te betrekken op de hydrofoil en dan het experiment bij ons te doen met een zelf ontworpen aerofoil., en dan bijvoorbeeld de efficiency te bepalen oid (dit is aan jou natuurlijk). Wij hebben namelijk een windtunnel, maar geen stromende watertunnel. Voor het praktische deel wil ik je graag doorverwijzen naar de website->praktische deel. Hoop je een zet in de goeie richting hiermee gegeven te hebben!
Groetjes Storm -
Dag Strom,
Jammer dat jullie geen proefjes met hydrofoils doen. Het is inderdaad een optie om het experiment met een aerofoil te doen. Maar dan kan je alleen de verhouding tussen verschillende foils bekijken, en heb je precieze waarden zoals draagkracht en foil snelheid niet meteen. Dat lijkt me in ieder geval, of is dat eigenlijk geen probleem?
Als dat wel uit maakt heb je dan een tip voor mij waar ik wel snel stromend water zou kunnen vinden om een proefje te doen?
Groet Wisse -
Goedemorgen Wisse.
Het is niet de foil die een snelheid heeft maar de stroming eromheen, zo kijken stromingsdeskundige ernaar en die kun je zelf natuurlijk aanpassen in de windtunnel. Draagkracht is ook zeker te meten aangezien je de liftkracht eruit krijgt, dus in die twee dingen moet ik je ongelijk geven. Water of lucht, het maakt niet uit, behalve de rho (dichtheid vh medium). Kijk maar naar de Lift formule van Bernoulli.
Groetjes Storm -
Dag storm,
Dankjewel voor het zo snel en goed meedenken. Dus als ik het goed begrijp maakt het voor het bepalende van de lift niet uit of je het proefje in lucht of in water doet, klopt dat? Als dat het geval is zou ik het erg leuk vinden om mijn experiment ook bij jullie uit te voeren. Ik moet mijn gehele literatuur onderzoek nog doen en ik moet ook nog verzinnen wat ik precies wil doen in mijn proefje. Maar kan ik dan bij deze vragen of we kunnen afspreken om na de zomer vakantie een datum te prikken voor mijn proefje? Dat zou mij erg veel schelen, dat ik dan in ieder geval zekerheid heb voor een proefje.
Ik hoop dat dit kan.Groet,
Wisse -
Zeker, de data zullen verschijnen onder het kopje pws middag. Zou trouwens bij je literatuuronderzoek goed kijken naar de dingen die verschillen tussen water en lucht en wat hier de gevolgen van zijn.
Groetjes Storm -
Dag storm,
Ik heb nog een paar vraagjes hoor:
Kan ik op een van die pws dagen zelf mijn experiment uitvoeren of is er dan een gezamenlijk experiment waar iedereen zijn/haar eigen informatie uit haalt. Hoe zit het trouwens met de beschikbaarheid van foils bij jullie. dus hebben jullie verschillende vormen foils die bruikbaar zijn voor testen? of moet ik zelf een of meer foils meenemen?Als ik na de zomer vakantie weer verder ga met mijn pws is het dan mogelijk dat ik via hier weer contact met jullie zoek of is er een manier die daar beter voor werkt?
Groeten Wisse
-
Hi Wisse,
yes, is gewoon mogelijk om bij ons dan te testen. Wij hebben 1 model om te testen (vrij standaard NACA model), anderen zal je zelf moeten maken. Handleiding hiervoor is gewoon op de site te vinden. Na de zomer is prima.
Groetjes Storm