PWS Wiskunde in de architectuur
-
Hallo!
Ik zit in VWO 5 en ben begonnen met mijn profielwerkstuk over wiskunde in de architectuur. Hierbij zit er ook nog wat van natuurkunde bij. Ik heb een aantal vragen.
Ik heb al een aantal onderzoeksvragen voor mijn profielwerkstuk. Hierbij heb ik twee hoofdvragen waarvan ik er een wil uit kiezen:- Hoe is de architectuur in de loop van de tijd veranderd door wiskunde (en natuurkunde?)
- Hoe wordt wiskunde (en natuurkunde) gebruikt bij de stevigheid, functie en esthetiek van een gebouw?
Ik heb hierbij al een aantal deelvragen.
Hebben jullie nog suggesties voor andere deelvragen die bij deze hoofdvragen zouden kunnen horen?
Verder zoek ik nog een experiment of iets anders wat praktisch is voor mijn pws. Hebben jullie nog leuke ideeën?
Ik ben ook nog bezig met het zoeken van bronnen. Zijn er naast Google Scholar nog andere sites waar ik bronnen vandaan kan halen? En wat voor bronnen naast het internet zou ik kunnen gebruiken?
Groeten,
Danny -
@DannyN
Beste Danny,Gaaf onderwerp voor je profielwerkstuk!
Als je gaat kijken naar architectuur in de praktijk kom je inderdaad niet heel ver met alleen wiskunde.
Kijkend naar de twee hoofdvragen, lijkt het me dat het onderzoek verbonden aan de eerste hoofdvraag gekoppeld wordt aan het vak geschiedenis. Als je dit onderwerp wilt kiezen, overleg dan goed met je docent of je hierbij genoeg de diepte in kan gaan. Vroeger werd er namelijk veel gebruik gemaakt van trial and error. Wat qua bouwmethodes werkte in het verleden, gebruikte men vaak om mee door te bouwen. Wel zijn er uitzonderingen zoals de dom van Florence.
Persoonlijk denk ik dat je wellicht meer kan met de tweede hoofdvraag. Dit omdat hedendaags gebruikte natuurkundige formules vaak zijn afgeleid vanuit de wiskunde.
Welke deelvragen heb je zoal bedacht? Vaak merk je aan de hoeveelheid tijd die je besteed en hoeveelheid deelvragen die je per hoofdvraag bedenkt goed welk onderwerp je het meest interessant vindt.
Na het bepalen van de hoofdvraag kun je een stuk makkelijker je 'scope' bepalen en kijken naar de praktische kant.
Voor bronnen wordt Wikipedia vaak afgeraden door scholen. Echter staan er bij veel feiten die genoemd worden ook voetnoten. Als deze links wetenschappelijke artikelen blijken te zijn, mag je ze noteren als bron in je profielwerkstuk.
Ben benieuwd naar je deelvragen!Groeten Stijn
-
De deelvragen die ik nu heb voor mijn tweede hoofdvraag zijn:
Welke onderdelen in de wiskunde worden er gebruikt in de architectuur?
Welke vakgebieden van de natuurkunde worden er gebruikt in de architectuur?
Hoe bepaald de functie van een gebouw het ontwerp?
Wat houdt esthetiek in?Ik weet het niet zeker of mijn deelvragen goed genoeg zijn.
Zou ik de deelvragen nog kunnen verbeteren? Of heb je nog ideeën voor andere deelvragen?Dat je de bronnen van Wikipedia kan gebruiken wist ik al, maar nog bedankt!
-
@DannyN
Hoi Danny,In principe zijn dit goede deelvragen!
Je hebt nu een deelvraag over esthetiek gesteld, wat prima is. Denk erover na om de termen stevigheid en functie wellicht ook te specificeren m.b.v. een deelvragen. Als je denkt dat deze termen genoeg worden uitgelicht in de andere deelvragen, is dit niet per se nodig.
Graag gedaan!Stijn