PWS praktisch
-
Hoi wij zijn Sterre en Sanne,
Wij zitten nu in de laatste periode van havo-4 en moeten gaan beginnen aan ons profielwerkstuk.Wij worden dit jaar erg gestimuleerd om samen iets met bedrijven te gaan doen of iets praktisch.
Ons leek het heel interessant om te testen hoe je lichaam of hersenen op bepaalde medicijnen werkt. Op school hebben wij helaas niet deze middelen, dus vroegen wij ons af of wij misschien samen met studenten of professoren iets konden onderzoeken? -
@sterbatje
Hallo Sterre en Sanne,Op de universiteit hebben niet genoeg capaciteiten om alle scholieren te helpen met hun praktische onderzoek. Daarom helpen wij niet met proeven uitvoeren op de universiteit, naast een paar vaste workshops.
Ik raad sommige leerlingen met dit onderwerp wel vaak een proef voor de productie van aspirine aan, maar ik weet niet of dit aansluit bij jullie pws. Ik kan het voorschrift hiervoor naar jullie sturen als jullie willen.Als dit niet echt aansluit dan kunnen misschien kijken voor iets praktisch bij jullie op school. Het is dan wel handig voor mij om te weten wat jullie allemaal onderzoeken met jullie pws. Zouden jullie je voorlopige hoofd- en deelvragen dan kunnen sturen? Dan krijg ik een beter beeld van jullie pws.
Groetjes,
Sanne -
Hoi Sanne,
Bedankt voor je reactie!
Onze hoofdvraag: wat is de werking van een pijnstiller in het lichaam?Verder nog vragen waren:
Hoe kan het dat de pijnstiller deze werking geeft?
Wat doet de pijnstiller tegen de pijn?
Wat zit erin een pijnstiller?
Wat is het effect?Groetjes Sterre en Sanne
-
Beste Sanne en Sterre,
De vragen die jullie hebben zijn op dit moment nog erg globaal, want er zijn heel veel verschillende pijnstillers die op verschillende manieren werken. Misschien kunnen jullie je verdiepen op alleen aspirine, en dan kan je nog een praktisch deel aan jullie pws toevoegen waar jullie aspirine zelf synthetiseren.
Groetjes,
IsmeneScheikunde en Biologie
PWS TU Delft -
Hoi,
Wij hebben het vak biologie dus we zouden dan graag willen weten hoe een bepaalde pijnstiller (dat moeten we nog even onderzoeken welke) te werk gaat op het menselijk lichaam. Zijn daar proefjes voor die we dan zelf kunnen uitvoeren?
Groetjes
-
hoi,
Een praktisch onderzoek over de werking van een pijnstillers (medicijnen in het algemeen) zal niet erg makkelijk zijn vanwege twee redenen:
- het is lastig te doen op middelbaar school niveau. Dit soort onderzoeken kosten veel tijd en zijn altijd erg uitgebreid.
- het vraagt om "proefkonijnen" en brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Aspirine, bijvoorbeeld, is wel gekeurd en algemeen verkrijgbaar,
maar het is de vraag of je gezonde mensen zomaar aspirine moet gaan geven. Ethiek is altijd een belangrijk punt in medisch onderzoek.
Daarnaast is het maar de vraag of je het verschil kan merken bij mensen. Ik zou het daarom eigenlijk niet willen aanraden.
Wellicht heb ik wel een klein idee om te kijken naar een aspect van de werking van aspirine en dat zou het transport in het lichaam zijn. Jullie zouden kunnen kijken naar de oplosbaarheid van aspirine in het lichaam. Hoe snel/goed lost aspirine op in:
- speeksel
- water (maagsappen, bloed)
- vetten
Kijk dan ook naar diffusie(verspreiding in stilstaand water). Dan zouden jullie kunnen proberen te achterhalen hoe snel het door het lichaam wordt opgenomen en het verspreid.
Hopelijk kunnen jullie hier wat mee.
Groetjes,
IsmeneScheikunde en Biologie
PWS TU Delft -
Sanne Nielsen
Hoi Sanne,
Wij doen ons PWS ook over aspirine en hadden gezien dat u een voorschrift had om het zelf te maken. Is het mogelijk dat u die naar mij kunt sturen?Groetjes,
Maaike -
Beste maaike,
Ik heb het voorschrift na jou toe gemaild.
Met vriendelijke groet
Ismene
PWS TU Delft -
@Ismene-Usman Heel erg bedankt!