supergeleiding
-
Beste …….,
Wij zijn drie VWO eindexamen leerlingen en houden ons profielwerkstuk over supergeleiding. Onze onderzoeksvraag is: ‘Hoe kan supergeleiding in de toekomst van waarde zijn binnen de maatschappij?’. Wij willen een paar proeven doen en vragen ons af of u ons daarbij zou willen helpen?
De deelvragen met bijbehorende proeven zijn als volgt:
Hoe kan supergeleiding van toepassing zijn bij transport?
• Hoe belangrijk is een goede koeling. (weerstand versus temperatuur)?
• Wat voor weerstanden ondergaat de supergeleider als het voortbeweegt?
• Wat is de maximum draagkracht van een bepaalde hoeveelheid supergeleider?
• Wat voor effect hebben hoogte verschillen op de beweging van de supergeleider?
Hoe kan supergeleiding van toepassing zijn in de stroom sector?
• Wat voor weerstand is er in een supergeleider.
• Voor welke toepassingen met betrekking tot energie kan supergeleiding ingezet worden?
Hoe kan supergeleiding van toepassing zijn bij een deeltjes versneller?
Hoe kan supergeleiding van toepassing zijn in de medische sector?
Extra proeven die niet specifiek onder één van de deelvragen vallen:
• Hoe lang duurt het om een supergeleider op de juiste temperatuur te krijgen.
• Hoe moet het magneetveld van de baan er uit zien.
• Werkt een supergeleider ook met elektrische magneten.
• Hoeveel gewicht kan de supergeleider dragen?
Als u nog andere leuke ideeën/ proeven heeft voor ons horen we dat natuurlijk graag.
We verheugen ons op uw reactie over in hoe verre u ons hiermee kan helpen.
Met vriendelijke groet,Thijn, Floris en Olivier
Zouden we op een andere data dan 17 oktober of 4 november langs kunnen komen? We kunnen namelijk beide keren helaas niet.
-
Hi Jongens,
Jammer dat jullie op bovengenoemde data niet kunnen, maar leuk dat jullie alsnog een experiment met supergeleiding willen doen.
Ik zou jullie eventueel nog wel kunnen helpen, maar de opstelling die ik voor de workshop gebruik kan ik niet zomaar voor een enkel groepje nogmaals gebruiken aangezien er extra begeleiding van een technicus bij komt kijken.
Belangrijk dus dat jullie weten welke proefjes je wil gaan doen. De materialen die wij dan hebben zijn: vloeibaar stikstof, supergeleider, magneten. Overige dingen zullen gemaakt moeten worden.Groet,
Caspar Boers
-
Hi Jongens,
Klopt, die zijn aanwezig in de werkplaats op het ScienceCentre.
Groet,
-
Hallo Casper,
We nemen een weerstandsmeter mee (we weten alleen niet of hij nauwkeurig genoeg is). De supergeleider, magneten of vloeibaar stikstof hoeven we toch niet voor morgen mee te nemen?
Groet,
Thijn, Olivier en Floris -
Hi Jongens,
Ik zie dat jullie je hebben aangemeld voor de PWS middag van aanstaande donderdag. Wat willen jullie precies voor proefje gaan doen? Hebben jullie hierbij rekening gehouden dat jullie materialen die ik niet heb zelf mee moeten nemen?
Groet,
Caspar Boers