Straling en mobielgebruik
-
Beste studenten,
op het moment zitten wij in het vijfde van VWO en zijn recent begonnen met ons profielwerkstuk. Al vrij snel hadden wij ons onderwerp gekozen: mobiele telefoons en de straling hiervan. Aangezien smartphones eigenlijk niet meer weg te denken zijn uit ons dagelijks leven leek dit ons een mooi onderwerp.
Wij hebben ons PWS als het ware opgedeeld in twee delen, het straling gerelateerde deel en het gezondheid gerelateerde deel. Voor het deel van de straling hadden wij de volgende deelvragen opgesteld:
- Wat voor soort straling wordt geproduceerd door smartphones? (theorie)
- Wat zijn de gevaren van de door smartphone geproduceerde straling? (theorie)
- Bij welk gebruik van de smartphone is de geproduceerde straling het hoogst? (praktijk)
- Hoe kan een smartphonegebruiker zichzelf beschermen tegen smartphonestraling? (praktijk)
De antwoorden op de theorievragen zijn natuurlijk te vinden op het internet. Het praktische deel is daarentegen moeilijker. Om de straling die door de smartphone geproduceerd wordt te meten waren wij van plan om in een door aluminiumfolie geïsoleerd bakje met daarin een smartphone en een stralingsmeter te gebruiken. Vervolgens zouden wij bij verschillende gebruiken (zoals bellen, een spelletje spelen, internetten, et cetera) kijken hoe hoog de straling zou zijn. Voor de tweede praktische vraag zouden wij van dezelfde opstelling gebruik maken en kijken of bij stoffen zoals leer en andere bestandsdelen van telefoonhoesjes de door de stralingsmeter gemeten straling vergelijken met de resultaten van de metingen zonder beschermingsstof. Dit is, of was, ons onderzoeksplan.
Het probleem is echter dat onze school geen stralingsmeter beschikbaar heeft en zelf eentje huren of kopen of onbetrouwbaar is of erg duur is. Wij zouden daarom graag willen weten of de TU Delft hier ons eventueel mee kan helpen. We hebben echter ook een soortgelijke topic op het forum gezien, alhoewel die topic al een paar jaar oud is, waarin dezelfde vraag gesteld werd en het antwoord helaas "nee" was. Is dit nog steeds zo?
Ervan uitgaand dat dit nog steeds zo is hebben wij daarom geprobeerd om andere praktische onderzoekjes te bedenken die makkelijker uitvoerbaar zouden zijn. Hierbij hebben we echter nogal wat moeite om een geschikt onderzoek te vinden die bij de rest van ons PWS past. Nu wij hier toch zijn, hebben jullie misschien nog suggesties?
Zoals eerder vermeldt in deze post hebben wij ons PWS als het ware verdeeld in twee delen, het met straling en het met gezondheid gerelateerde deel. Om toch een compleet beeld van onze plannen en PWS te geven zijn hier onze deelvragen voor het gezondheidsdeel:
- Wat is de correlatie tussen oogproblemen en de hoeveelheid smartphone gebruik?
- Wat is de correlatie tussen slaapproblemen en het smartphone gebruik in de avond?
- Wat is de correlatie tussen smartphone gebruik en sociale problemen?
- Welke sociale- en leeftijdsgroepen hebben de meeste gezondheidsklachten als gevolg van smartphonegebruik.
Dit zijn natuurlijk geen "meetbare" onderzoeken en zullen we dus via enquêtes onderzoeken zover dat mogelijk is. Dit wordt natuurlijk niet als een echt experiment beschouwd en daarom zullen we zeker nog een praktisch deel moeten hebben.
Wij hopen snel van jullie te horen!
Met vriendelijke groet,
Dave van Egdom en Rogier Cortissos -
Beste @Dave-van-Egdom,
Jullie opzet van jullie PWS ziet er goed uit! Het "opsplitsen" in twee delen maakt het overzichtelijk. Nu kijkend naar jullie onderzoek, vind ik het lastig om te zeggen wat mogelijk is. Ik heb inderdaad vaker dergelijke vragen gehad en vaak merk ik dat de term straling nog al een vaag begrip is.
De straling waar jij het over hebt is Elektromagnetische (EM) straling en deze heeft een heel breed spectrum:
Hier zie je het spectrum (van rechts naar links oplopende golflengte). Je ziet hier een scheidingslijn tussen ioniserende en niet-ioniserende straling. Wanneer scholieren het over "straling" hebben, hebben zij het vooral over ioniserende straling. Ioniserende straling heeft een hoge energie en is schadelijk voor de mens (denk aan radioactieve straling), het tast immers cellen aan op moleculair niveau.
Echter werken onze draadloze netwerken als 3g, 4g en wifi op een grote golflengte en dus met straling van lagere energie, zie de afbeelding hieronder:
Ze zitten op een dusdanig lage golflengte dat ze in het niet ioniserende deel van het spectrum liggen, waardoor je met enige zekerheid kan zeggen dat dit soort straling niet schadelijk is voor de mens. Maar je hoort veel tegenstrijdige berichten, dus met 100% zekerheid val het niet te zeggen. Ik raad je daarom aan om wat artikelen te lezen op deze zoekterm.
Wat betreft jullie experiment, experimenteren kan nog steeds! Alleen wat voor een soort apparatuur denken jullie nodig te hebben? Wat voor een stralingsmeter heb je nodig? Want straling meters zoals bijvoorbeeld een Geiger-Müller teller meten alleen ioniserende straling! Ik hoor graag van jullie wat jullie precies nodig hebben voor jullie experiment.Groetjes,
Thom
-
Dit bericht is verwijderd! -
Beste Thom Woudstra,
Bedankt voor je snelle reactie!
Wij hadden inderdaad even aan moeten geven om wat voor straling het in ons PWS gaat. Aangezien de niet-ioniserende straling die gebruikt wordt bij de communicatiemethoden zoals Wi-Fi, 3G en 4G willen we op dit gebied focussen, dus het "microwaves" gebied. De schadelijkheid van deze straling is veelvoudig onderzocht en via Google Scholar hebben wij ons hier ook in verdiept. Zoals in de afbeelding ook aangegeven staat zijn mogelijke gevolgen van deze stralingssoort vooral thermisch. De onderzoeken die wij doorgenomen hebben komen eigenlijk allemaal tot de conclusie dat op hun resultaten, er niet definitief geconcludeerd kan worden of het eventueel schadelijk kan zijn of gevolgen heeft voor de mens.
De golflengte van Wi-Fi is, zover wij weten en Wikipedia correct is, ongeveer 2,4 GHz, en die van het 4G netwerk kan verschillen van 700 MHz tot 2600 MHz. Volgens verschillende websites hebben we, om Wi-Fi en/of 4G te meten, een RF meter nodig. Een RF meter kan namelijk in de meeste gevallen frequenties van 50 MHz tot 3GHz (3000MHz) meten. Dit zou dus voldoen als de websites die dit aangegeven correct zijn.
We zijn er nog niet precies over uit of we Wi-Fi willen meten of 4G, maar we neigen naar Wi-Fi vanwege de beschikbaarheid hiervan. Zodra wij een definitieve keuze hierover gemaakt hebben zullen wij dat melden. Is er nog iets anders waar je graag verduidelijking over wilt hebben?
Wij hopen snel van je te horen!
Met vriendelijke groet,
@Dave-van-Egdom
Beste Dave en Rogier,Het ziet er naar uit dat jullie goed de theorie ingedoken zijn! Voor mij is het wel duidelijk wat jullie willen doen. Zijn jullie er al uit wat jullie willen meten? (Wi-Fi, 4g of allebei?)
Ik ga kijken of we een RF meter beschikbaar hebben. Ik heb hier trouwens een hele lijst gezien waar je ze zou kunnen kopen: https://www.google.com/search?q=rf+meter&source=lnms&tbm=shop&sa=X&ved=0ahUKEwjCru_Unq3hAhWCCewKHasEDfQQ_AUIDygC&biw=1280&bih=649
Maar we gaan eerst eens even kijken of wij er een hebben liggen!
Jullie horen van mij en ik hoor nog even van jullie!Groetjes,
Thom
-
Hallo Thom Woudstra
Dankjewel voor je reactie!
Wij zijn er inderdaad uit wat we willen meten. Na goed te kijken wat we willen meten en welke situaties wij opgesteld hebben zijn wij tot de conclusie gekomen dat praktisch gezien het Wi-Fi meten het handigst is. Dit vanwege het feit dat onze proeven ook bestaan uit het meten met media zoals internetten (misschien YouTube en andere Social media platforms) en aangezien 4G gelimiteerd kan zijn vanwege limieten lijkt Wi-Fi ons de beste optie. Het is natuurlijk overal wel beschikbaar in Nederland.
Wij hebben zelf ook gekeken naar de kosten van een RF meter, om te kopen of om te huren. De prijzen van RF meters verschillen echter erg en daarom vinden we het moeilijk om goed te kunnen evalueren welke optie de beste prijs-kwaliteit verhouding heeft. Hetzelfde geldt voor huren, en in de meeste gevallen wordt de RF meter verhuurd door particulieren en is dus minder betrouwbaar. Daarnaast hebben wij niet echt een budget.
Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen! In elk geval willen wij je bedanken voor de snelle reacties en de hulp, wij waarderen het zeer.
Met vriendelijke groet,
Dave van Egdom & Rogier Cortissos -
Beste @Dave-van-Egdom,
Goed dat jullie hier over na hebben gedacht! Ik heb zit op dit moment midden in mijn tentamen weken. Na de tentamens ga ik op zoek voor jullie!
Groetjes,
Thom
-
Beste @Dave-van-Egdom,
Mijn tentamens zitten erop en mijn zoektocht begint weer. Morgen ga ik bij iemand langs om het na te vragen!
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom Woudstra
We hopen dat je tentamenweek een beetje goed ging.
Weet je al of er iets te regelen valt met een RF-meter, want naast ons praktische deel zijn we ondertussen verder gegaan met het niet-prakische deel en dat is nu bijna af. Anders zullen we ons alvast bezig houden met het kijken naar een alternatief praktisch deel.
We hopen snel van je te horen!
Met vriendelijke groet,
Beste @Dave-van-Egdom,
Ik ben afgelopen week langs geweest bij onze "materiaalman". Hij zei dat hij een dergelijke RF-meter niet had liggen hier. Op dit moment weet ik niet echt waar ik verder moet zoeken.. Dus dat is jammer, maar niet het einde. Jullie hebben gekeken naar het huren van deze RF-meters toch? Hoe past dat binnen jullie budget?
Ik heb wel nog met dezelfde "materiaalman" gediscussieerd over jullie onderzoek en er was wel het een-en-ander waar wij tegen aan liepen. Is het misschien een idee om binnenkort af te spreken, zowel in persoon of telefonisch, om eens even te sparren over de proef die jullie zouden willen uitvoeren?
Groetjes,
Thom
-
Hallo Thom Woudstra,
onze excuses voor de late reactie.
Op aanraden van onze PWS begeleiders hebben wij ons plan ietwat aangepast. Om zo weinig mogelijk aan ons originele plan aan te passen hebben we besloten om ons i.p.v op de straling van WiFi/4G op het licht te focussen. Hierdoor was alleen een kleine aanpassing aan onze onderzoeksvragen benodigd. Bij smartphone- en schermgebruik in het algemeen wordt de mens blootgesteld aan blauw licht. Dit heeft weer invloed op de productie van melatonine. Daarnaast wordt er ook nog een iets ander soort licht geproduceerd, het zogenaamde blauw-violet licht. Met een kleinere golflengte die in de buurt komt van UV kan die gevaarlijk zijn voor de ogen. Daarnaast bestaan er middelen die je zouden "beschermen" tegen dat blauw-violette licht. Daarom leek het ons interessant en ook praktischer om dat te gaan testen of dat ook daadwerkelijk zo is. De golflengte van blauw-violet licht is kleiner dan dat van "normaal" blauw licht en dus is de energie hoger. Met die preventieve middelen zou die energie dus lager moeten worden. Maar of dat ook echt zo is, dat is de vraag, en ons nieuwe praktische deel voor PWS.
Hopelijk legt dat uit waar wij de afgelopen tijd mee bezig zijn geweest. Wij willen je toch ontzettend bedanken voor de moeite (en tijd!) om ons verder te helpen!
Met vriendelijke groet,
Dave van Egdom & Rogier Cortissos -
Beste @Dave-van-Egdom,
Dit klinkt als een beter te realiseren onderzoek! Goed om te horen dat jullie stappen hebben gemaakt. Als jullie weer tegen iets aan lopen dan hoor ik dat wel..!
Groetjes,
Thom