Eindwerk over de aerodynamica van sportwagens.
-
Beste,
Wij zijn 3 leerlingen van het GO! Atheneum Zaventem in het 5de jaar Wetenschappen-Wiskunde. Voor ons eindwerk (OC) zijn wij de aerodynamica van een sportwagen aan het onderzoeken. Hiervoor hebben we een beetje info nodig over hoe een windtunnel werkt. We hopen wat jullie ons wat meer uitleg kunnen geven oer hoe dat werkt. Moesten jullie testresultaten hebben over een bepaalde auto die we zouden mogen verwerken in ons eindwerk zou dit heel leuk zijn.
Onze onderzoekvragen zijn als volgt:- Heeft aerodynamica veel invloed op de snelheid van een (race)auto?
- Wat voor invloed hebben technische snufjes(spoilers,...) op de aerodynamica van een dezelfde auto?
- Heeft de vorm en stand van de spoiler een invloed op de aerodynamica van dezelfde auto, wat is het verschil in tijd?
in deze link is het document met de info dat we momenteel hebben te vinden:
https://drive.google.com/file/d/18j9qw0ad5OrYeH-ZmaCLGswdNL6bbAUf/view?usp=sharingWe hebben via mail met iemand contact gehad die ons hiernaar heeft doorgestuurd.
Met vriendelijke groeten,
Adrien, Arnout en Lotte -
Hee Adrien, Arnout en Lotte,
De werking van een windtunnel is heel eenvoudig en er is veel over op het internet te vinden. Ik zal het even in een zin uitleggen voor het idee: Een windtunnel zorgt voor een ''laminaire'' stroom van lucht die over een object stroomt, waarbij verschillende metingen aan het object verricht kunnen worden. Nou bij onze windtunnel kan je slechts twee dingen meten; lift en drag. Denk dat vooral die laatste belangrijk is.
Verder wil ik dat jullie zelf even goed nadenken wat voor soort proef nou handig zou zijn om jullie onderzoeksvragen te beantwoorden. Ik zou ook nog even kijken naar hoe jullie vragen zijn opgesteld. Hint: 1x hoofdvraag (open vraag), meerdere deelvragen (gesloten ja/nee vragen, dienen hoofdvraag te beantwoorden)!
Groetjes Storm