PWS Waterstof als brandstof
-
Hallo,
Samen met een klasgenoot doen wij ons PWS over waterstof als brandstof. De hoofdvraag bij ons profielwerkstuk luidt: wat is de energiedichtheid van waterstof en is deze groter of kleiner dan die van benzine of diesel? Deze hoofvraag moeten wij beantwoorden met een experiment. De rest van ons PWS zal literatuuronderzoek zijn. Het experiment zouden we graag tijdens de PWS-middag op 28 maart bij de TU Delft willen doen. We hadden gezien dat er verschillende mogelijkheden zijn voor het doen van proefjes met een brandstofcel. Is het mogelijk om aan één of twee van deze proeven mee te doen?
-
Beste @MarijnIJzinga,
Dit is zeker mogelijk! Sanne Nielsen kan jullie hier meer over vertellen, alleen is zij nu op vakantie! Ze komt komende week terug bij jullie!
Groetjes,
Thom
-
@MarijnIJzinga
Hallo Marijn,Dankje voor je vraag. Ik zag dat je ons ook gemaild had, dus daarop zal ik hier ook even antwoorden.
Jullie onderzoeksvraag over energiedichtheid is een goed vraag en dit kunnen jullie zeker met een experiment beantwoorden. Jullie zouden uit twee manieren de energiedichtheid kunnen bepalen: voor het fysiek verbranden van waterstof en door theoretisch na te gaan hoeveel energie er in een waterstofbinding zit. Hetzelfde geldt voor benzine en diesel. En natuurlijk kunnen jullie de waardes ook opzoeken in een stofeigenschap tabel. Het enige wat ik wel wil meegeven is dat dit niet een heel groot onderzoek is, niet in verhouding met de hoeveelheid die een PWS moet bevatten, aangezien jullie zeggen dat dit jullie hoofdvraag is.
Ik zie in de onderzoeksvraag staan dat jullie waterstof met benzine en diesel willen vergelijken. Op het forum zijn meerdere groepjes geweest die iets vergelijkbaars deden, maar de meeste hadden jullie hoofdvraag als deelvraag. Zij hadden meer hoofdvragen in de trant van: "Hoe verschilt een waterstofauto van de huidige auto's?" of "Wat is het verschil tussen waterstof en fossiele brandstoffen als brandstof?". Dit zijn natuurlijk veel uitgebreidere hoofdvragen, maar hierbinnen kunnen jullie je eigen afbakening maken en aangeven in de inleiding.
Ik weet niet dit jullie bedoeling is, maar jullie kunnen even overwegen of jullie huidige hoofdvraag niet te klein is. Ik kan jullie zeker ook helpen met jullie onderzoeksvragen als jullie die wel zouden willen aanpassen.Dan om terug te komen op jullie vraag over een proef met de brandstofcel hier in Delft. Het is zeker mogelijk om een experiment te doen, maar de proeven die wij hebben sluiten niet aan op jullie onderzoek. De energiedichtheid kan er niet mee worden bepaald. Bij de meeste proeven wordt het gewoon gegeven en aan de hand daarvan kan dan de bijvoorbeeld efficiëntie van het systeem worden bepaald.
Laat maar weten wat jullie met je onderzoek willen doen, maar als jullie niet echt willen aanpassen dan heeft het geen nut voor jullie pws om een experiment van ons te doen.
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen
Hallo Sanne,Bedankt voor de reactie. We zijn even aan het overleggen, ook met onze begeleider.
U hoort snel van ons.Met vriendelijke groet,
Marijn IJzinga -
Sanne Nielsen
Hallo Sanne,We hebben nagedacht en we zouden toch graag komen om het experiment over de efficiëntie van de brandstofcel te doen. We hebben onze hoofdvraag aangepast naar: op dit moment wordt hoog ingezet op elektrisch rijden. Er lijkt weinig aandacht te zijn voor alternatieven, is mogelijk waterstof de oplossing?
Het deel over de energiedichtheid doen we nu als deelvraag en gaan we proberen met literatuur onderzoek te beantwoorden.
Misschien kan u ons ook nog helpen met de andere onderzoeksvragen.
We zouden graag op 28 maart willen komen. Is dit nog mogelijk?Met vriendelijke groet,
Marijn IJzinga -
@MarijnIJzinga
Hallo Marijn,28 maart kan nog steeds voor de proef. Het is waarschijnlijk ook het handigst om mogelijke ander onderzoeksvragen op die middag te bespreken als jullie toch langskomen. Dringende vragen kunnen jullie natuurlijk gewoon hier stellen.
Ik zal jullie een mail sturen met de praktische informatie en het voorschrift voor het experiment zodat jullie je kunnen voorbereiden.Groetjes,
Sanne